Melike is een zangeres met een indrukwekkende CV. Niet alleen is ze opgeleid als germaniste en psychoterapeute, muziek is haar ware passie.
Er zijn mensen die actief werken aan het ontstaan van iets nieuws. Ze proberen onze canon te actualiseren en te verrijken met de andere invloeden die ons vandaag ook toehoren. Walpurgis heeft al eens gewerkt met Fidelio, Beethoven’s enige opera, en maakte toen van Florestan – het lief van het hoofdpersonage - een activist van allochtone origine (Saïd Boumazoughe uit NoMoBs), die onterecht in de gevangenis vast zit. Voor Mitridate, een opera die door Mozart werd geschreven toen hij 14 jaar oud was, wordt de mix nog eclectischer. Mitridate wordt op een bijzondere manier uitgevoerd in het kader van het Feniks Festival.
Mitridate is een verhaal vol intriges, waar Games of Thrones zich op zou kunnen hebben gebaseerd. Centraal staan Mitridate, koning van Pontus, zijn zonen Xiphares en Pharnaces, Aspasia, de verloofde van de koning en Ismene, een Partische prinses. Pharnaces conspireert samen met Rome tegen zijn vader. Ismene is verliefd op Pharnaces, maar hij is ondertussen geïnteresseerd in Aspasia, die mogelijk een affaire heeft met Xiphares. Kan gebeuren.
Mitridate is een librettolezing. Het is dus niet een uitvoering van de opera, maar de tekst wordt theatraal afgelezen. De muziek maakt ook deel uit van de voorstelling en zowel kostuum als decor zijn allemaal op hun plaats. Het is dus een volwaardige voorstelling, bedoeld om een veel breder publiek te bereiken dan enkel de operaliefhebbers. Sommige personages worden vertolkt door zowel een acteur als een zanger. Ismene bijvoorbeeld krijgt gestalte dankzij actrice Sarah Eisa, maar zangeres Melike Tarhan neemt de zangpartijen van de prinses op haar rekening.
Melike is een zangeres met een indrukwekkende CV. Niet alleen is ze opgeleid als germaniste en psychoterapeute, muziek is haar ware passie. Met haar band Melike speelt ze meer traditionele en door jazz beïnvloede muziek, maar met Tarhan speelt ze dan meer etno-rock. Ze heeft onder andere ook samengewerkt met Dirk Brossé en deFilharmonie en Olla Vogala. Haar muziek helpt ons verplaatsen naar de Zwarte zee, waar het verhaal van Mitridate plaatsvindt. “Alles speelt zich af in klein-Azië, rond 63 voor Christus. Ze hebben ook geopteerd om die invloeden, die muziek ook te integreren in de voorstelling. Ismene zingt bijvoorbeeld een triestig Turks traditioneel nummer om haar angst te verwoorden, wanneer ze begrijpt dat Pharnaces niet meer van haar houdt. De muziek van Mozart wordt anderzijds gezongen door Charlotte Cromheeke. De mengeling vloeit heel mooi samen.”
Melike deed in 2014 ook mee aan Neeland, een voorstelling van Nic Balthazar over het leven en lijden van een asielzoeker. Daar ook bracht ze melancholische muziek met Turkse invloeden en Nederlandstalige teksten. Een bijzondere en mooie combinatie die veel zegt over de zangeres en haar poging om haar beide werelden bij elkaar te brengen. “Ik denk dat mijn leven daar eigenlijk om draait. Als kind van twee culturen ben je constant op zoek naar manieren om die te verenigen zodat je jezelf kan blijven. Germaanse talen had bijvoorbeeld niks te maken met mijn Oosterse achtergrond. Daarom is de muziek voor mij zo belangrijk, omdat ik daar die symbiose kan terugvinden en voor mij werkt dat enorm helend.” Het volgende project van Melike, de band, brengt ook Oosterse muziek samen met Nederlandstalige teksten. “Eigen muziek, maar ook oude Nederlandstalige nummers, uitgevoerd op een melancholische manier die typisch is voor de muziek waarmee ik me kan vereenzelvigen”.
De mix is uniek en dat is zowel een troef als een uitdaging: “Het is iets nieuws. Een onbetreden pad, maar dat heb ik ook al heel mijn leven gedaan”. Zo zien we hoe het verhaal van een persoon de uitdaging van onze hedendaagse diversiteit kan samenvatten. En Mitridate is op zijn manier ook een voorbeeld van die zoektocht langs een onbetreden pad.