Pelikaanstraat 20: De nomade in Aminata Demba

Aminata Demba ging naar Mali voor Vranckx & de nomaden, op zoek naar het verhaal van haar vader. Dat leidt onvermijdelijk ook naar de migratieverhalen van vele anderen. Van de tv-reportage werd ook een volwaardige documentaire gemaakt.
Pelikaanstraat 20: De nomade in Aminata Demba
 

U kent Aminata Demba. U zag haar onlangs op de bühne in De moed om te doden van Guy Cassiers. Maar daarvoor zag u haar samen met Aïcha Cissé op het podium met hun doorbraakstuk Dis-moi wie ik ben, over de herkenbare vragen van jonge dames met migratieachtergrond, toegespitst op hun West-Afrikaanse roots en hun Antwerpse heden. Alle clichés worden in die voorstelling gebruikt, misbruikt, ontkracht, weggelachen. Er zitten veel grappige momenten in dat half-autobiografische stuk, maar ook heel ontroerende passages. Zoals wanneer Aminata over haar vader vertelt en over het adres waar ze woonden, Pelikaanstraat 20.

Haar vader kwam uit Mali. Van hem weet ze eigenlijk weinig. En de vragen die Aminata heeft, werden maar gedeeltelijk verwerkt in Dis-moi wie ik ben. Voor Vranckx & de nomaden zet ze haar zoektocht verder. De reportage toont ons het hoe en het waarom van migratie. Elke migrant heeft een verhaal en zeker de migrant die in Antwerpen landt: vraag naar de beweegredenen van een migrant in Parijs, Londen of New York en je krijgt meestal een klassiek antwoord; bij de Antwerpenaar met migratieachtergrond is dat verhaal vaak minder voorspelbaar.

Het verhaal van Aminata’s vader leidt onvermijdelijk ook naar de migratieverhalen van vele anderen. En naar Mali. Daar komen we veel te weten over haar familie en hun manier van leven. Over de andere kant van een migratieverhaal: de mensen die achter zijn gebleven. Dan pas wordt de afstand duidelijk tussen Pelikaan 20 en het gewone verhaal van de westerling op bezoek in Afrika: het gaat namelijk over een westerling op bezoek in Afrika, en toch ook niet.

We leren ook over migratie. Over de beweegredenen van een migrant. En we blijven niet bij het verleden, maar trekken een verband met de migratieprocessen van vandaag. In alle denkbare richtingen. De tv-reportage is kort maar veelzijdig. En toch werden Aminata’s vragen maar gedeeltelijk verwerkt en beantwoord, want er werd ook een volwaardige documentaire versie van de reportage  gemaakt. Een director’s cut? Een vervolg? Een verdieping van wat je niet kan nuanceren in tv-formaat?

De documentaire Pelikaanstraat 20 gaat in première in De Roma op 30 april en daar hoort een heel evenement bij, met sofagesprek, spoken word en muziek. De première is ook één van de activiteiten van het feestelijke aftrapweekend van burgerbeweging Plan A.

Pelikaanstraat 20, Een documentaire van Leslie Verbeeck, Aminata Demba en Marijn Duijvestein. Met steun van het Fonds Pascal Decroos en Vranckx en de nomaden (Canvas).

Meer info: http://www.deroma.be/#!eventid=1500 / http://planvoora.be/