Workshops, media en jongeren: Een verslag van onze School of Journalism - Antwerp

Van 2 tot 4 november 2016 organiseerde School of Journalism in samenwerking met Kif Kif en Renescitia het driedaagse project School of Journalism in Antwerpen. Jongeren kregen hierbij de kans om kennis te maken met de verschillende aspecten binnen de journalistiek en de werking van de media.
Workshops, media en jongeren: Een verslag van onze Scho

Tijdens de School of Journalism kregen jongeren de kans om kennis te maken met de verschillende aspecten binnen de journalistiek en de werking van de media.

 

Van 2 tot 4 november 2016 organiseerde School of Journalism in samenwerking met Kif Kif en Renescitia het driedaagse project School of Journalism in Antwerpen. Jongeren kregen hierbij de kans om kennis te maken met de verschillende aspecten binnen de journalistiek en de werking van de media.

Dag 1

Na een korte kennismakingsronde in het Zuiderpershuis vlogen de deelnemers er meteen in met de eerste opdracht. De opzet was een krantenartikel uit de krant van de dag te kiezen waar men een korte reportage rond zou draaien. 

Hierna gingen de jongeren per twee op pad om de korte reportage te draaien over hun gekozen krantenartikel. Van vox-pop’s tot experts strikken voor interviews tot portretreportages, de creativiteit werd de vrije loop gelaten. Achteraf werd al het materiaal in groep bekeken en ondersteund met feedback.

Dag 2

De tweede dag begon met een interactieve workshop over media en beeldvorming. Er werd gespeeld met stellingen rond het thema en rijen die gevormd werden op basis van het eens of oneens zijn met de stellingen. Sommige stellingen waren enorm persoonlijk waardoor iedereen elkaar beter leerde kennen. Het liet zien dat je soms denkt alleen te zijn, maar er altijd wel mensen zijn die door dezelfde situaties gaan. Verder werd er ingegaan op welke constructies en associaties de media creëren, maar ook hoe stereotypes in stand kunnen worden gehouden door de media.In de namiddag namen de workshops een ietwat theoretischere vorm aan. Zo bracht Anouk Torbeyns een workshop over online-journalistiek en de mogelijkheden hierin. Assia Loutfi, SEO-expert bij iValues, gaf nadien meer uitleg over de werking van Search Engine Optimimalization (SEO) en bood handige tools aan om hiermee aan de slag te gaan.

Afsluiten deden we met Orlando Verde met een workshop over interviewtechnieken. Samen besproken we aan de hand van voorbeelden hoe je een interview voorbereidt, hoe je een positionering kiest, het interview leidt en achteraf verwerkt.

Dag 3

Na twee dagen vol workshops was de dag aangebroken om zelf aan de slag te gaan met alle kennis van voorbije dagen en van nul een interview op te stellen, klaar om gepubliceerd te worden. Als echte journalisten trokken ze met dictafoon en notitieboekje in de hand om hun eerste echte interview af te leggen bij mediamakers uit het Antwerpse.

De interviews verschijnen binnenkort allemaal op de website van Kif Kif, dus houd zeker het dossier van School of Journalism in de gaten!