Als half-Filipijnse, half-Belgische muzikant die opgroeide in Gent, weet ik uit eigen ervaring hoe het voelt om tussen twee werelden in te staan. Muziek bracht me naar verschillende uithoeken van de wereld, toch viel me op hoe weinig artiesten zoals ik zichtbaar zijn in de Westerse media en culturele sector. De ondervertegenwoordiging van Aziatische artiesten is niet alleen een probleem van representatie, maar ook een gemiste kans op diversiteit en culturele verrijking. Als we nauwelijks Aziatische gezichten zien op onze schermen of in onze concertzalen, missen we verhalen, ervaringen en perspectieven die ons als samenleving sterker en inclusiever maken.
Rolmodellen en verwachtingen
Voor jonge Aziatische Belgen kan het gebrek aan herkenbare rolmodellen in de media invloed hebben op hun zelfbeeld en carrièrekeuzes. Toen ik jonger was, zag ik weinig artiesten op tv of in de muziekwereld die op mij leken of die mijn gemixte culturele achtergrond vertegenwoordigden. Het is moeilijk om te dromen van een carrière als artiest als je geen voorbeelden hebt die laten zien dat het mogelijk is. Dit kan jonge mensen ontmoedigen om de kunst- en cultuurwereld te betreden, uit angst om nooit echt geaccepteerd te worden of succesvol te zijn in een industrie waar ze weinig vertegenwoordiging zien. Bovendien ervaren veel jongeren de druk van hun eerste generatie migrantenouders om goed te presteren op school en een ‘goede’ job te vinden. Een carrière in de kunsten past vaak niet in die verwachtingen. Hoewel muziek voor mij een uitlaatklep was en ik hier iets mee wilde doen, stuitte ik op veel weerstand van zowel mijn Filipijnse moeder als mijn Belgische vader.
Vooroordelen
Aziatische mensen in België hebben vaak te maken met diepgewortelde vooroordelen en microagressies. Denk aan het automatisch worden aangesproken in het Engels of de constante vraag "waar kom je écht vandaan?". Hoewel dit op het eerste gezicht onschuldig lijkt, stapelen deze kleine ervaringen zich op en kunnen ze leiden tot gevoelens van vervreemding en frustratie.
Representatie in media en cultuur is van cruciaal belang omdat het vorm geeft aan hoe we onszelf en anderen zien. Het biedt mensen van diverse achtergronden de kans om zichzelf op een authentieke en respectvolle manier terug te zien in verhalen, kunst en beeldvorming.
Het is al uitdagend om een vrouwelijke artiest te zijn, maar ik ben nog eens Aziatisch én was een straatmuzikant. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik te maken heb gehad met (vooral mannelijke) individuen die bepaalde verwachtingen hadden - lees: me lastigvielen. Velen denken dat Aziatische vrouwen stil, gehoorzaam en gewillig zijn en dat Aziatische mannen vaak als niet aantrekkelijk worden gezien. Dit zijn gevaarlijke stereotypen die mede gevormd zijn door de manier waarop Aziatische personen geportretteerd worden in de media. De hate crimes op Aziatische personen tijdens de pandemie zijn hier een pijnlijk voorbeeld van.
Nood aan verandering in media en cultuursector
Representatie in media en cultuur is van cruciaal belang omdat het vorm geeft aan hoe we onszelf en anderen zien. Het biedt mensen van diverse achtergronden de kans om zichzelf op een authentieke en respectvolle manier terug te zien in verhalen, kunst en beeldvorming. Daarnaast geeft het ook een gevoel van erkenning en verbondenheid. Wanneer we onszelf gerepresenteerd zien in kunst, cultuur en media voelen we ons gezien, gehoord en gewaardeerd. Daarnaast kan dit bijdragen aan een beter begrip van diverse perspectieven en aan een vermindering van vooroordelen, discriminatie en racisme.
Hoewel er al veel initiatieven bestaan om diversiteit in de media en culturele sector te bevorderen, blijft de zichtbaarheid en erkenning van Aziatisch talent achter. Er is dringend behoefte aan bewustwording rondom Aziatische representatie.
Asian Persuasion
Asian Persuasion werd opgericht om Aziatische artiesten een platform te geven in de creatieve sector. Onze missie is om de rijke diversiteit van Aziatisch talent te vieren en te versterken. We zijn toegewijd aan het creëren van een ondersteunende en inclusieve gemeenschap die barrières doorbreekt, stereotypen uitdaagt en vertegenwoordiging en zichtbaarheid van Aziatische mensen bevordert. Door onze activiteiten brengen we mensen samen, vieren we het rijke erfgoed van Aziatische kunstenaars en breken we hardnekkige stereotypen af.
Ik geloof dat we, door open te praten over inclusiviteit in de media en culturele sector, stappen kunnen zetten naar een meer gelijkwaardige en representatieve samenleving. Door samen te werken, ervaringen te delen en deuren open te zetten voor nieuwe stemmen, kunnen we de Belgische culturele sector versterken en verrijken.
Op 17 oktober 2024 organiseert Asian Persuasion een showcase in De Centrale in Gent. Info en tickets vind je op de website van Asian Persuasion.
Over de auteur:
Joni Sheila is een Belgisch-Filipijnse singer-songwriter en ex-straatmuzikant uit Gent. In 2014 bracht ze via crowdfunding haar debuutalbum ‘Change’ uit. Ze werd uitgeroepen tot beste straatmuzikant van België, Nederland en Melbourne (Australië). In 2015 werd Joni uitgenodigd om een TEDx-talk te geven in Wenen en verscheen ze in de Nederlandse documentaire over de beste straatmuzikanten van Nederland. Na een jaar rondgereisd te hebben in Australië, bracht ze haar EP ‘Acoustic Sessions II’ uit.
Tijdens de pandemie werd Joni zich bewust van het gebrek aan Aziatische representatie in de media en zette ze zich in om hier verandering in te brengen. In 2023 stopte ze met straatoptredens om zich volledig te concentreren op haar eigen muziek en Asian Persuasion, een initiatief om meer Aziatisch talent in de spotlights te zetten.