Boekrecensie: Geschiedenis van Marokko

Soms moet de geschiedenis van een land herschreven worden. Wanneer nieuwe ontdekkingen bepaalde theorieën bijstellen of actuele ontwikkelingen een nieuw licht werpen op het verleden. De auteurs van Geschiedenis van Marokko hebben dat begrepen en haalden hun boek al 3 maal opnieuw vanonder het stof.
Boekrecensie: Geschiedenis van Marokko

De auteurs nemen je als lezer bij de hand en gidsen je doorheen de grillen van het Maghrebijns verleden.

Soms moet de geschiedenis van een land herschreven worden. Bijvoorbeeld wanneer nieuwe ontdekkingen bepaalde theorieën bijstellen, of wanneer actuele ontwikkelingen een nieuw licht werpen op het verleden. De auteurs van Geschiedenis van Marokko hebben dat goed begrepen en haalden hun boek al driemaal opnieuw vanonder het stof.

Daar hadden ze voldoende redenen voor. Na de eerste druk van het boek (1998) kwam koning Mohamed VI aan de macht, kende het land een economische remonte en kreeg Marokko een nieuwe, progressievere grondwet. De auteurs hechten in deze uitgave veel aandacht aan deze recente ontwikkelingen en bewijzen daarmee dat geschiedenisboeken ook heel actueel kunnen zijn.

Bijzondere anekdotes

Voor de lezer die nu op het punt staat af te haken omdat non-fictie niet zijn kopje koffie is: dit boek leest als een sneltrein. De auteurs wisselen de hoofdlijnen van de geschiedenis af met de petite histoire waarbij ze inzoomen op markante figuren en bijzondere anekdotes. Bovendien ondersteunen ze hun verhaal met authentiek beeldmateriaal zoals schilderijen, postzegels of stripverhalen. Voor je het goed en wel beseft, heb je meer dan twintig eeuw Marokkaanse geschiedenis achter de kiezen.

De auteurs nemen je als lezer bij de hand en gidsen je doorheen de grillen van het Maghrebijns verleden. Tijdens de tocht leggen ze je uit dat er een aantal constanten zijn waarop je als lezer kan terugvallen, moest je de draad even kwijt zijn. Zoals de rol van de islam, de dynamiek tussen wat “Berbers” en wat “Arabisch” is en de belangrijke geografische ligging van het land.

Strijdgewoel

Soms hou je even halte bij een bepaalde gebeurtenis. Zo neem je tijdens de zeventiende eeuw rustig de tijd om de kaapvaart gade te slaan. Je ziet hoe Marokkaanse piraten onder meer Nederlandse boten kapen, de bemanning tot slaaf maken en voor veel geld verkopen aan Nederland. Wat later maak je een omweg langs België en zie je hoe koning Leopold II zijn koloniale ambities in Marokko moet laten varen. Terug in Marokko ben je toeschouwer van een veldslag in het Rifgebergte, tijdens de strijd van de Riffijnen voor hun eigen republiek omstreeks de jaren twintig. Je ziet hoe duizenden Spaanse soldaten in de pan worden gehakt. Niet veel later beland je terug in het strijdgewoel. Nu zijn het de Amerikanen die tijdens de Tweede Wereldoorlog het collaborerende Vichy regime op Marokkaanse bodem bekampen. Enkele decennia later zie je hoe koning Hassan II tot tweemaal toe ternauwernood ontsnapt van een moordpoging.

De auteurs slagen er met brio in om de geschiedenis van Marokko tot de verbeelding te laten spreken. Hoewel ze soms een uitstapje maken naar sensationele anekdotes, is dit een boek met groot respect voor geschiedschrijving. Zo verwijzen de auteurs meermaals naar Marokkaanse geschiedschrijvers en ooggetuigen als bron van hun betoog. Dit verraadt meteen ook een liefde voor Marokko. Hoewel beide schrijvers uit Nederland komen, hebben ze een hechte band met het land. Herman Obdeijn was onderwijsattaché aan de Nederlandse ambassade in Rabat, Paolo De Mas is directeur van het Marokko Instituut in Den Haag.

Beide auteurs vullen elkaar heel goed aan. Terwijl Herman Obdeijn als historicus een goed beeld heeft over de grote lijnen van de wereldgeschiedenis, kan Paolo De Mas als sociale geograaf helder uitleggen wat de effecten waren van politieke en economische evoluties op migratie. Zo vormen ze de ideale tandem om de migratiegeschiedenis van Marokko uit de doeken te doen. Een aanrader voor wie de migratie naar de Lage Landen in een juiste context wil begrijpen.

Geschiedenis van Marokko, Herman Obdeijn en Paolo De Mas, Bulaaq/EPO, 2012 (derde herziene uitgave), 280p. Prijs: € 29.95.