Hassan Aarab: "Volgens mij denken mijn collega's al op voorhand dat ze geen kans maken en doen daarom niet mee. Onterecht, uit eigen ervaring weet ik dat het perfect mogelijk is om als niet-autochtoon te winnen."
Voor het derde jaar op rij verkiest de stad Antwerpen de beste buurtwinkel. Maar liefst 300 winkels schreven zich in voor De Gouden Glimlach. Na een eerste stemronde blijven er 45 over. Opvallend voor een multiculturele stad als Antwerpen: slechts twee uitbaters zijn van allochtone afkomst.
Hassan Aarab is met zijn bakkerij Roché een van deze uitbaters. Het laag aantal allochtone deelnemers was hem ook opgevallen. “Ik zag hetzelfde fenomeen vorig jaar toen ik als enige meedeed aan de wedstrijd rond het Deurns Smullerke. Volgens mij denken mijn collega’s al op voorhand dat ze geen kans maken en doen daarom niet mee. Onterecht, uit eigen ervaring weet ik dat het perfect mogelijk is om als niet-autochtoon te winnen”, zegt Aarab.
Klanten
Ahmad Jaweed Rahmani van de kruidenierszaak Kwaliteitsvoeding heeft zich voor de tweede keer ingeschreven en stootte ook door naar de laatste ronde. Hij legt de link met de buurt waarin zijn winkel gevestigd is: “Hier bij de Grote Markt krijg ik helemaal niet het gevoel vreemd te zijn. Ik heb een gevarieerd cliënteel dat aandrong op mijn deelname aan de wedstrijd.” Ook Aarab ziet het belang van de klanten. De bakkerij is gevestigd op de Herentalsebaan in Deurne en kent een voornamelijk autochtoon klantenbestand. “De meesten komen hier al jaren en hebben volop gestemd.”
Lof voor organisatie
Beide handelaars vinden dat de organisatie heeft gedaan wat ze moest doen. “Het project staat open voor iedereen. Zo wordt Marleen Merckx op de affiche geflankeerd door een diverse mix van mensen”, zegt Aarab. Het initiatief werd bekend gemaakt bij de handelaars via brieven, e-mails en affiches. Daarnaast stuurde de stad Antwerpen ook een promoteam naar wijken waaruit de voorbije jaren weinig respons kwam. Volgens Aarab is daarmee de kous af: “De stad moet winkeliers van buitenlandse afkomst niet met fluwelen handschoenen behandelen. De mensen moeten zelf motivatie tonen.”
Evaluatie
Na elke editie wordt de wedstrijd geëvalueerd. De vorige jaren zijn er geen opzienbare cijfers naar boven gekomen over de verhouding tussen winkeliers van autochtone en handelaars van allochtone afkomst. Op basis van de initiële inschrijvingslijst, die niet openbaar is, schat projectleider Kris Achten dat 10 à 15 procent van alle winkels een uitbater van buitenlandse origine heeft. “De definitieve evaluatie gebeurt natuurlijk pas na de uitreiking van de Gouden Glimlach, maar voorlopig lijkt dit een evenwichtige verdeling te zijn. Mocht er toch iets uit de bus komen, dan nemen we dat zeker mee naar de volgende jaren.” Op 29 maart wordt de winnaar van de Gouden Glimlach bekend gemaakt. Per district wordt er ook een Zilveren Glimlach uitgereikt.
© 2012 – StampMedia – Daniëlle Raeijmaekers