Etnisch-culturele minderheden hopen doorbraak hoofddoekendebat

De houding van verschillende winkelketens is ingegeven door economische motieven. ‘Winkelketens als Ikea, H&M of Kruidvat laten religieuze diversiteit toe in verkoopsfuncties. Volgens ons blijven de klanten niet weg uit die winkels, integendeel.’
Etnisch-culturele minderheden hopen doorbraak hoofddoek

‘De etnisch-culturele minderheden hekelen de hypocrisie rond het begrip neutraliteit’, zegt Naima Charkaoui

 

Brussel 6/03- Hema moet zich verantwoorden voor de rechtbank voor het ontslag van een verkoopster met hoofddoek. Dat maakte het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding die dag bekend. Minderhedenforum juicht dit toe. ‘De etnisch-culturele minderheden hekelen de hypocrisie rond het begrip neutraliteit’, zegt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum.

Volgens het Minderhedenforum is het argument neutraliteit waarop commerciële bedrijven zich beroepen om religieuze symbolen te weren ‘een zwaktebod’. ‘ Ingaan op discriminerende eisen van klanten, zoals Hema deed, is allesbehalve neutraal en bovendien zelf discrimineren’.

De houding van verschillende winkelketens is ingegeven door economische motieven. Minderhedenforum vindt dit bovendien bijzonder vreemd. ‘Winkelketens als Ikea, H&M of Kruidvat laten religieuze diversiteit toe in verkoopsfuncties. Volgens ons blijven de klanten niet weg uit die winkels, integendeel.’

Daarnaast wil de organisatie ook aankaarten dat neutraliteit er maar kan zijn door de diversiteit te tonen. ‘Door bijvoorbeeld vrouwen met een hoofddoek buitenspel te zetten, ben je niet neutraal. Integendeel. Je surft mee op de golven van een tendentieus debat waarin specifiek moslims telkens aan het kortste eind trekken,’ meent Charkaoui. ‘

Verder benadrukt ook Charkaoui dat ‘een hoofddoekenverbod regelrecht indruist tegen de vrijheid van godsdienst wat nochtans een grondrecht is’.

Meer info: Bram Sebrechts, persverantwoordelijke 0498 27 31 91