Het feit dat we samen op scene staan is al een boodschap op zich.

Interview met muzikant, saxofonist, Luc Mishalle over het project Marockin' Brass en hun nieuwe cd 'tout droit'.
Het feit dat we samen op scene staan is al een boodscha

De volgende stappen zijn om, na de jazzlab tour hier in Vlaanderen, het project ook internationaal te kunnen presenteren"

 

Kif Kif: Hoe ben je op het idee gekomen om de westerse jazz muziek en de Afrikaanse Gwana te combineren?

Mishalle: Het is niet direct mijn idee, er zijn nog muzikanten die daarmee werken. Gwana muziek is bekend in Marokko en een deel van , Algerijë maar het is van oorsprong een West-Afrikaanse ritmiek die via onder andere de slavenhandel geïmporteerd is in Marokko en die zich gemengd heeft met islamitische en berber elementen. In jazzmilieus wordt er wel eens gezegd dat de specifieke ritmiek van de Gnawa muziek aan de oorsprong ligt van de swingmuziek. Het is dus niet verwonderlijk dat heel veel jazzmuzikanten, vooral Afro-Amerikaanse blazers, cd’s en platen hebben gemaakt met Gnawa, al vanaf de jaren 70.

Kif Kif: Hoe ben je in aanraking gekomen met Gwana muziek?

Mishalle: Een lange tijd geleden begon ik na te denken over het soort jazz dat relevant is in Antwerpen, mijn toenmalige woonplaats, waar ik al snel in contact kwam met de Marokkaanse bevolking die daar gevestigd is. Als saxofonist vond ik de muziek die zij speelden interessant omdat daar heel wat ruimte in zit voor improvisatie. Zo ben ik beginnen spelen met allerlei Marokkaanse muzikanten die in mijn buurt woonden en doorliep ik de verschillende stijlen die hun muziek aanbood. Ook in Molenbeek zie je veel Gnawa muzikanten op straat, omdat zij bij elk trouwfeest voor de deuren van het huis van het getrouwd koppel verheugden met hun Gnawa muziek en parades. Op die manier ben ik meer geïnteresseerd geraakt in die Gnawa muziek en heb ik veel muzikanten leren kennen.

Kif Kif: Wat is je connectie met Byron Wallen? Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?

Mishalle: Die ontmoeting verliep heel toevallig. Byron, die in Londen woont, was ook geïnteresseerd in Gnawa muziek, en zo’n 7 jaar geleden speelden we samen, elk apart in onze groep, op hetzelfde festival. Omdat enkele van de Marokkaanse muzikanten uit Byron’s groep niet mochten reizen door het gebrek aan de juiste papieren vroeg hij of er muzikanten uit mijn groep geïnteresseerd waren om enkele nummers met hem mee te spelen. Sindsdien zijn we regelmatig in contact gebleven. Nu ontstond eindelijk de opportuniteit om samen met Byron op tour te gaan met het jazzlab project. Iets waar we al een lange tijd naar uitkeken.

Kif Kif: Hoe verloopt de samenwerking tussen de verschillende muziekstijlen?

Mishalle: De stijlen vallen goed te combineren met elkaar. Vele jazzmuzikanten zijn vertrouwd met de ritmiek van de Gnawa. Zowel Byron als ik en de muzikanten waar we mee spelen hebben al een heel traject gelopen waarbij ze samen speelden met Gnawa, alsook Marokkaanse muzikanten in het algemeen.

Kif Kif: Welke boodschap wil je overbrengen aan het publiek?

Mishalle: Het is niet expliciet onze bedoeling om een boodschap over te brengen. Het feit dat we samen op scene staan en dat we samen opzoek zijn naar een mengvorm waar verschillende gemeenschappen zich in terug kunnen vinden, is al een boodschap op zich.

Kif Kif: Hoe zie je dit project verder evolueren?

Mishalle: De volgende plannen zijn om, na de jazzlab tour hier in Vlaanderen, het project ook internationaal te kunnen presenteren. In Nederland is er bijvoorbeeld al wat belangstelling rond. In Engeland proberen we het ook maar ligt het financieel wat moeilijker. In de week van 17 November zijn we in Marokko naar een congres geweest van “Visa for Music” om het project daar voor te stellen en hebben we al kunnen praten met enkele organisatoren. Het is dus niet ondenkbaar dat we volgend jaar al een paar optredens in Casablanca en Marakkech hebben.

Kif Kif: Kan je een woordje uitleg geven over de nieuwe cd ‘Tout droit’?

Mishalle: We wilden van in het begin al een cd maken maar we wisten niet goed hoe. Een cd maken voor we aan die reeks optredens begonnen leek ons geen goed idee omdat de nummers dan nog niet rijp genoeg zouden zijn. We hadden ook heel snel door dat traditionele muzikanten, met name de Gnawa muzikanten, niet dezelfde dynamiek leggen in een studio dan wanneer ze in confrontatie gaan met het publiek. We besloten dus om de nummers op verschillende concertplaatsen live op te nemen.

 

http://www.met-x.be/nl/projecten/marockin_brass_ft_byron_wallen-128.html

https://www.facebook.com/jazzlabseriesvzw?fref=ts