Gisteren vond de première van de documentaire Wonderwijs van Kifkif plaats in het Zuiderpershuis. De documentaire schetst een beeld van de pijnpunten van ons onderwijssysteem door ouders, schooldirecteuren en onderwijsexperts aan het woord te laten. Centrale vraag is: hoe kunnen Vlaamse scholen beter inspelen op de groeiende heterogeniteit in het onderwijs?
De verscheidenheid onder leerlingen is groot: hun cultureel-etnische afkomst, talenten en leerbehoeften zijn divers. Dat bracht ook de documentaire treffend in beeld. Alleen de manier waarop hier vandaag in het onderwijs mee wordt omgegaan, werkt niet. De vele teleurstellingen die zich vertalen in een hoog percentage zittenblijvers en een groot aantal leerlingen dat zonder diploma de schooldeuren achter zich dichttrekt, bewijzen dat het fout gaat.
Er bestaat geen eenduidig antwoord op dit complexe probleem. Dat bleek gisteren ook uit de paneldiscussie tussen Luc De Man (adviseur-coördinator van de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!), Patrizia Zanoni (Directeur SEIN gedragswetenschappen) en mezelf.
Maar een belangrijke eerste stap is dat het onderwijs versneld werk maakt van digitalisering. Het is niet meer van deze tijd dat leerlingen klassikaal les krijgen van een leerkracht die de stof met krijt op het schoolbord uitlegt. Digitaal onderwijs maakt differentiatie veel makkelijker zodat men kan inspelen op de verschillende behoeften van leerlingen. Het is voor een leerkracht niet haalbaar om twintig verschillende oefeningen uit te werken. Met een goed digitaal onderwijspakket kan dit door één druk op de knop.
Digitaal onderwijs kost niet meer dan regulier onderwijs, zoals een toeschouwer van het debat suggereerde. Verschillende Antwerpse scholen die al werk hebben gemaakt van digitaal onderwijs, bewijzen dit. Veel kopieerkosten vallen weg en dure atlassen of rekenmachientjes moeten niet langer aangeschaft worden.
Digitaal onderwijs speelt bovendien in op het spontane leergedrag van leerlingen en sluit aan bij de leefwereld van jongeren. Het is een interactieve vorm van onderwijs waarbij leerlingen elkaar dingen leren.
De documentaire en het debat gisteren leert ons dat de noodzaak om aan onderwijsvernieuwing te doen groot is, maar dat de wil om werkelijke veranderingen door te voeren bij de verschillende partijen eveneens groot is. Dat stemt hoopvol voor de toekomst.
---