[PERSBERICHT] Eerste geldvrije markt van het land?

[PERSBERICHT] Eerste geldvrije markt van het land?

Op zaterdag 7 juli vindt voor het eerst een Really Really Free Market in ons land plaats. De markt gaat door op het Frans Halsplein in Antwerpen. De Really Really Free Market is een markt waar geld taboe is. Met het initiatief wordt de dominantie van geld en winstdenken in onze economie aangeklaagd en tegelijk kan je er proeven van een alternatief economisch model. De markt vindt plaats in het kader van het Say Something Festival, een initiatief van Bond Zonder Naam/VPID en Kif Kif.

Chloé Dyckmans (Bond zonder Naam - VPID): "Eerder dit jaar gingen we op zoek naar tien 'ambassadeurs van het andere verhaal'. De voorbije maanden kregen ze workshops van onder andere Peter Holvoet-Hanssen, Olivia Rutazibwa en Steve Locatelli. Na de workshops werkten ze een creatie rond het thema ‘geloof’ uit. Tussen 2 en 14 juli stellen ze hun creaties voor in Antwerpen. De Really Really Free Market is een van die creaties.”

De eerste Really Really Free Market werd georganiseerd in de VS toen de andersglobaliseringsbeweging nog volop in de media was. Hij werd georganiseerd naar aanleiding van onderhandelingen over het bevorderen van vrijhandel. De werkelijk, werkelijk vrije markt was destijds al een openlijke kritiek op de valse beloften van de vrije markt. "Nu de economische crisis blijft aanhouden, leek het me tijd het idee naar België te brengen," zegt initiatiefnemer Jeroen Robbe. Hij is een van de culturele ambassadeurs van Say Something.

"Voor wat, hoort niks?"

Op de werkelijk werkelijk vrije markt zal je geen kopers en verkopers aantreffen. Toch is er ook geen sprake van liefdadigheid. Het gaat niet om een eenrichtingsdenken waarin zij die "te veel" hebben, geven aan wie te weinig heeft. De organisatoren hopen op een brede sociale mix. De markt is er voor iedereen. Deze werkelijk vrije markt is dan ook een sprekend voorbeeld van een solidaire economie, die vertrekt bij de gelijkwaardigheid van alle deelnemers en bezoekers. Winst speelt er geen enkele rol, menselijke vermogens en behoeften des te meer.

Iedereen kan bijdragen aan de markt. Kledij die je niet meer draagt, oude boeken of een stuk meubilair waar je geen plaats meer voor hebt. Het kan allemaal een plaatsje krijgen. Maar ook diensten zijn welkom: gratis haar knippen, zelf gebakken koekjes verdelen, muziek komen spelen of een workshop geven. Het kan allemaal.

Verandering van onderop

"We krijgen constant te horen hoe belangrijk onze vrije markt voor ons is, maar toch worden we dagelijks geconfronteerd met een economisch systeem dat niet alleen onvrij, maar voor de sociaal zwakkeren ook genadeloos is. Niet iedereen wil machteloos toekijken hoe de wereld ons ontstolen wordt door een stuurloos systeem dat duidelijk de pedalen kwijt is," zegt Jeroen Robbe. Hij gelooft dat we zelf de sleutel tot het alternatief in handen hebben. "Een nieuwe, solidaire economie moet groeien van onderop. Het initiatief zal niet van politici of de bedrijfswereld komen."

De Really Really Free Market vindt wereldwijd op frequente basis plaats in honderden steden. Op een aantal locaties gaat al jarenlang maandelijks een markt door. In Antwerpen is voorlopig slechts één editie gepland. Maar de organisatoren hopen wel te inspireren tot meer. Jeroen Robbe: "Vandaag missen we creativiteit en verbeeldingskracht in onze economie. We zitten vast in een stramien en raken er niet meer uit. Dat is wat gebeurt als je niet langer op mensenmaat werkt. Onze markt is werkelijk vrij: hij is er voor en door mensen, voor en door de lokale gemeenschap. Ik hoop dat hij ons helpt opnieuw te durven dromen, dromen over hoe het anders kan. Enkel zo kunnen we een uitweg uit de crisis vinden."

Praktisch:
Inleiding en poëzie door Jeroen Robbe en Vincent Van Meenen 13u30 op de Wapper