PERSBERICHT: “Neen aan gekleurd vervolgingsbeleid”

Een aantal geëngageerde doch verontruste burgers start website www.verontrusteburgers.be. Kif Kif, maar ook Sihame El Kaouakibi (Let's Go Urban), sociologe Nadia Fadil, leerkracht Mohamed Chatouani en vele anderen steunen het initiatief.
PERSBERICHT: “Neen aan gekleurd vervolgingsbeleid”

Dit alles situeert zich binnen een ruimere context waarin minderheden en kansarmen steeds repressiever aangepakt worden met steeds minder aandacht voor de elementaire principes van onze rechtsstaat en voor de rechten van verdediging

 

PERSTEKST “NEEN AAN GEKLEURD VERVOLGINGSBELEID”

1. Wie organiseert/ondersteunt dit initiatief?

 Een aantal geëngageerde doch verontruste (Antwerpse) (gekleurde) burgers nam hiertoe het initiatief (initiatiefnemers Juridische klachten + oprichting meldpunt): 

- Youssef EL MOUSAOUI (stand‐up comedian)
- Said El Kaouakibi (voorzitter vzw Al Mawadda)
- Abderrahim Riani Achhab ( slachtoffer vervolgingsbeleid - uitbater loungebar A’pen)
- Mohamed EL-OMARI (voorzitter Divers & Actief / jurist)
- Mohamed BENHADDOU

 Ondertussen lieten ook anderen weten dit initiatief te ondersteunen (ondertekenaars
initiatief):

- Sihame EL KAOUAKIBI (Let’s Go Urban / Antwerpenaar van het jaar)
- Nadia FADIL (sociologe)
- Ico MALY (coördinator KIF KIF)
- Mohamed CHATOUANI (leerkracht)
- Philippe DOMS
- Mustafa Lakjaa (visuele communicatie consulent)

 Andere “verontruste burgers” kunnen zich ook aanmelden: zie  www.verontrusteburgers.be

2. Wat?


 Onder de noemer “Neen aan gekleurd vervolgingsbeleid” worden volgende acties gevoerd:

1) Indiening klacht door onze raadsman Mt. Abderrahim LAHLALI bij Jozef De Witte – CGKR (zie punt 3 hieronder).

2) Hiernaast zal door onze advocaat A. LAHLALI ook aan Nils Muižnieks, Commissaris voor de Rechten van de Mens bij de Raad van Europa gevraagd worden om de démarche van procureur Dams te beoordelen in het licht van de ruimere Antwerpse context.

3) Dit wordt ook bezorgd aan premier Di Rupo, Minister Milquet (gelijke kansenbeleid) en de leden van de Kamercommissie Justitie.

4) Er wordt ook een (online) meldpunt voorzien voor slachtoffers (cfr; de procureur lijkt zich totaal geen zorgen te maken om "collateral damage" en zegt zelfs verdachten van wie de schuld niet bewezen is niet per se onschuldig zijn...).

 Zie http://www.verontrusteburgers.be/

 Via deze site kunnen slachtoffers van dit vervolgingsbeleid zich melden, deze klachten worden gebundeld/doorgegeven en men kan hier ook juridisch advies krijgen.

 Personen die onze bekommernissen/acties onderschrijven kunnen zich ook melden via deze site.

3. Vanwaar deze acties?

 De Antwerpse procureur des Konings Herman Dams deed in het krantenartikel “Gedaan met horen, zien en zwijgen” (De Standaard 12 januari 2013) een aantal onrustwekkende uitspraken (o.m. een waarschuwing voor een “islamitische lente”).
Hij lijkt allochtone jongeren die met een mooie/dure wagen rondrijden per definitie als witwassers te beschouwen waarbij zij zelf hun onschuld maar moeten bewijzen.

 ‘Wij viseren geen groepen van mensen, wij viseren normafwijkend gedrag. En dat gedrag doet zich nu eenmaal voor in die wijken. Toeval of niet, het zijn nu eenmaal vooral allochtone jongeren die de zucht voelen naar zulke auto's als statussymbool. En wie wil opvallen, valt niet alleen bij zijn vrienden op, maar ook bij de politie.'

 ‘We maken inderdaad een beetje de omgekeerde beweging. Meestal starten we een onderzoek vanuit iemand die betrapt wordt op een misdrijf en dan gaan we op zoek naar de geldstromen die hem dat heeft opgeleverd. Hier stoten we op een geldstroom en gaan we op zoek naar een eventueel misdrijf. We wandelen de weg af naar waar het geld vandaan komt. En blijkt dat het niet om een illegale geldstroom gaat, dan stoppen we. Ik zie geen probleem in die omgekeerde beweging. In een onderzoek naar witwaspraktijken is dat wettelijk.’

 ‘Ik pleit voor meer sociale controle. Ik ben op zoek naar de burger die veel ziet. De man die 's avonds zijn hondje uitlaat en een bestelwagen met vreemde nummerplaat ziet. Die moet de politie bellen. Of diegene die een seintje geeft als hij al tien minuten een verdacht iemand op straat ziet staan. Burgers, hou mee een oogje in het zeil. Als je gaat slapen en je gordijntjes dichttrekt, kijk dan eens in je straat. Gedaan met het adagium “horen, zien en zwijgen”. Ik wil “horen, zien en spreken”.' 

 ‘Moeten we dan naar een verklikmaatschappij? Neen, dat doet me denken aan het stalinisme en nazisme, waarbij wie niet tot de communistische partij behoorde of een Jood was werd verklikt bij de overheid. Het is niet onze bedoeling dat mensen ons bellen als ze een moslim weten wonen. Tot hoe ver dat zal gaan, is de oefening die we in de komende jaren zullen maken. Maar we moeten iets doen. Ik zie geen andere oplossing. Hoe denkt u dat onze samenleving er over twintig jaar zal uitzien? De criminaliteit gaat in stijgende lijn. Dat gaat heus niet vanzelf veranderen. Wat hebben we gemaakt van de samenleving die we na de Franse Revolutie, die mooie lente van toen, hebben gekregen? Een bittere winter. Nu moeten we zelf verantwoordelijkheid opnemen. Anders zal ons een nieuwe lente overkomen. En dan mag je kiezen: wil je een islamitische of een Chinese lente? Want zoiets zal het worden.'

 Het vervolgingsbeleid zoals weergegeven door de heer DAMS viseert blijkbaar dus personen die voldoen aan onderstaande kenmerken:
ofwel “patser” zijn (zie o.a. http://www.vandaag.be/binnenland/113886_politieviseert-patsers-in-dure-…), d.w.z.:

- werkloos zijn – geen inkomen hebben

- beschikken over een wagen behorende tot de hogere prijscategorie;

- woonachtig zijn binnen het gerechtelijk arrondissement van Antwerpen, en in het bijzonder in volkswijken (bijv. Borgerhout);

- ‘jongere’ zijn;

- blijkbaar viseert men in het bijzonder allochtonen (cfr. de heer Dams: “Toeval of niet, het zijn nu eenmaal vooral allochtone jongeren die de zucht voelen naar zulke auto's als statussymbool.”);

ofwel beschikken over een wagen met een vreemde nummerplaat;

 Dit vervolgingsbeleid berust aldus op beschermde kenmerken die weergegeven zijn in artikel 3 van de Antidiscriminatiewet van 10 mei 2007 (nl. ras/leeftijd/fysieke eigenschap/vermogen/sociale afkomst).

 

Bijzonder onrustwekkend is dat dit vervolgingsbeleid bovendien:

 op basis van subjectieve interpretaties kan plaatsvinden: ‘Het is moeilijker het fenomeen aan te pakken vanuit de verkeerswetgeving. Want dan hebben we objectieve vaststellingen nodig.’ (zie http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130111_00430…)

 zijn inspiratie vindt in jaloezie/ergernis/vooroordelen vanwege de mensen: “De ergernis over jongeren in opvallend dure wagens leeft al lang. De eerste reactie van elke Belg is: “Dat zullen ze wel niet met eerlijk geld hebben gekocht”.” zie http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130111_00430…)

 vereist dat de verdachte het bewijs van zijn onschuld levert: “De jongere krijgt met andere woorden de kans om aan te tonen dat hij de auto met eerlijk verdiend geld heeft gekocht. Kan hij dat niet, dan wordt de wagen in beslag genomen.” (zie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/130109_Patsers).

 doodgewone jonge allochtonen die graag met een wagen rijden per definitie gelijk stelt met witwassers, waardoor het vermoeden van onschuld plots niet meer geldt

 geen aandacht heeft voor slachtoffers en blijkbaar uitgaat van het motto “eens verdacht, altijd verdacht”, in de bewoordingen van procureur dams: ‘In juridische termen is vijf maanden vrij kort. Het betekent ook niet noodzakelijk dat iemand onschuldig is, het betekent dat wij zijn schuld niet kunnen hard maken.'

 Hierboven komt de heer DAMS polariserend over en dreigt hij met zogenaamde angstbeelden. Hij verklaart in zijn interview namelijk het volgende: ‘Moeten we dan naar een verklikmaatschappij? Neen, dat doet me denken aan het stalinisme en nazisme, waarbij wie niet tot de communistische partij behoorde of een Jood was werd verklikt bij de overheid. Het is niet onze bedoeling dat mensen ons bellen als ze een moslim weten wonen. Tot hoe ver dat zal gaan, is de oefening die we in de komende jaren zullen maken. Maar we moeten iets doen. Ik zie geen andere oplossing. Hoe denkt u dat onze samenleving er over twintig jaar zal uitzien? De criminaliteit gaat in stijgende lijn. Dat gaat heus niet vanzelf veranderen. Wat hebben we gemaakt van de samenleving die we na de Franse Revolutie, die mooie lente van toen, hebben gekregen? Een bittere
winter. Nu moeten we zelf verantwoordelijkheid opnemen. Anders zal ons een nieuwe lente overkomen. En dan mag je kiezen: wil je een islamitische of een Chinese lente? Want zoiets zal het worden.'

 De heer DAMS ontkent weliswaar (alle) ‘moslims’ te viseren, maar meent toch te moeten waarschuwen voor het Islamitische en het Chinese “gevaar. Dit gevaar brengt blijkbaar de verworvenheden van “onze” samenleving van na de Franse Revolutie (lees (eigen interpretatie): blanke/middenklasse samenleving?) in het gedrang.

 Heel wat prominenten (o.m. Antwerps burgemeester Bart Dewever en minister van Justitie Annemie Turtelboom) lieten ondertussen weten zich achter Procureur Dams te scharen: De verwijzing naar de “Buurtinformatienetwerken” (BIN) teneinde de uitspraken van procureur Dams te ondersteunen houdt geen steek. Zo’n BIN is immers een “gestructureerd samenwerkingsverband tussen burgers en politiediensten binnen een bepaalde omgeving met de bedoeling informatie uit te wisselen volgens een vooraf uitgewerkt communicatieplan” (zie de “Omzendbrief Buurtinformatienetwerken
2010”1). Hier is er absoluut geen sprake van een gestructureerde samenwerking noch van een vooraf uitgewerkt communicatieplan: de betrokken doelgroepen werden op geen enkele wijze gehoord. 

 Dit is het zoveelste incident in Antwerpen dat vragen doet rijzen over de verhouding tussen, enerzijds, het politioneel en het justitieel apparaat en, anderzijds, de etnischculturele minderheden in Antwerpen.

 Dit alles situeert zich binnen een ruimere context waarin minderheden en kansarmen steeds repressiever aangepakt worden met steeds minder aandacht voor de elementaire principes van onze rechtsstaat en voor de rechten van verdediging (zie
o.m. de veroordelingen van de Belgische staat door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens wegens de onmenselijke behandeling van asielzoekers, het alsmaar repressievere beleid inzake GAS-boetes, …).
                                                            
Ook u kan uw steentje bijdragen: steun de klacht hier