Persbericht: Ons onderwijs, daar zijn kosten aan. Studenten op straat op 28 maart.

Persbericht: Ons onderwijs, daar zijn kosten aan. Stude

Op 28 maart 2013 komen studenten in heel België op straat voor een herfinanciering van het onderwijs. De kwaliteit van ons onderwijs ligt onder vuur en dit pikken ook de Gentse studenten niet.

In tegenstelling tot wat het mainstream discours ons voorspiegelt wordt er te weinig geld geïnvesteerd in onderwijs. De Europese norm voor hoger onderwijs is 2% van het BBP. In Vlaanderen wordt hieraan 1,2% besteed. Bovendien is deze onderfinanciering niet iets van vandaag. Reeds jarenlang dalen de middelen voor onderwijs. Dit zorgt voor problemen die niet meer kunnen opgevangen worden door hier creatief mee om te gaan. “De kwaliteit van ons onderwijs lijdt hieronder”, aldus Bram Roelant, voorzitter van Hogeschool Gentse Studentenraad. “De financiering volgt de groei van de studentenaantallen absoluut niet.”
Hierdoor wordt het steeds moeilijker studenten goed te omkaderen en wordt er op sommige plaatsen geschrapt in het onderwijsaanbod. Er zijn ook problemen met infrastructuur. Jaarlijks voorziet de Vlaamse overheid minder geld dan het kost om gewoon in het onderhoud te voorzien. Middelen om te investeren in nieuwe gebouwen voor het groeiend aantal studenten ontbreken dan ook vaak totaal. Ook sociale voorzieningen zijn de dupe. Hierbij komt dat er steeds meer nadruk gelegd wordt op de arbeidsmarkt. “Onderwijs staat hier niet compleet los van, maar studeren wat je interesseert, mag geen luxe zijn.” Zo zegt Nele Van Parys, bestuurslid van de Gentse Studentenraad.

Het tekort aan geld is niet het enige probleem. Het financieringsmodel installeert een concurrentie tussen de instellingen die de kwaliteit van ons onderwijs niet ten goede komt. Ze zorgt voor een grote druk op het personeel, bijvoorbeeld om te publiceren. Onlangs bleek nog dat in Vlaanderen één op twaalf medische wetenschappers onderzoeksresultaten vervalst. Dit is het gevolg van een pervers systeem, waarbij een tekort aan geld wordt gecombineerd met een gesloten systeem.

“Wat op één plaats wordt geïnvesteerd, bespaart men ergens anders”

Het gebrek aan geld en de manier waarop dit verdeeld wordt zal het aanbieden van kwaliteitsvol onderwijs steeds moeilijker maken en zet de democratisering van de afgelopen decennia op de helling. “We hebben begrip voor het huidig klimaat van crisis, maar het probleem van onderfinanciering is reeds lang daarvoor gecreëerd en zal zonder gewijzigd beleid ook na het economisch herstel blijven. Vaak wordt er nu een goed-nieuws-show verspreid over hoeveel in onderwijs wordt geïnvesteerd. Wat echter op één plaats geïnvesteerd wordt, wordt ergens anders bespaard.” aldus Nele “Daarom is er meer publiek geld nodig voor onderwijs. Hierrond formuleerden de Gentse studenten 7 eisen waarvoor we nu op straat komen.”

Deze problemen stellen zich niet enkel in Gent. Ook in Antwerpen, Leuven, Brussel, Luik, Namen, Bergen en Louvain-la-Neuve zal actie gevoerd worden rond de concrete problemen van de onderfinanciering. In Gent wordt deze actie getrokken door de studentenraden van UGent, Hogeschool Gent, Artevelde Hogeschool, Sint Lucas Beeldende Kunsten en de Gentse Associatie samen met meer dan 40 verenigingen.

Contact:
Nele Van Parys, bestuurslid Gentse StudentenRaad: 0494 75 66 48