De Vlaamse regering begaat een vergissing als zij een project voor meertalig onderwijs in Brussel schrapt.
Een groep internationale wetenschappers betreurt dat minister Smet onderwijs in de taal van migrantenkinderen stopzet.
BRUSSELS ONDERWIJS Een groep internationale wetenschappers betreurt dat minister Smet onderwijs in de taal van migrantenkinderen stopzet. Van onze redacteur De Vlaamse regering begaat een vergissing als zij een project voor meertalig onderwijs in Brussel schrapt. Dat is de scherpe boodschap aan de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), van vijftien professoren en academici, gezaghebbende taal- en onderwijskundigen uit Groot-Brittannië, de VS, Denemarken, Finland, Australië, Hongkong... De interculturele organisatie Kif Kifmaakt hun motie vandaag wereldkundig.
Van onze redacteur | De Standaard
De Vlaamse regering begaat een vergissing als zij een project voor meertalig onderwijs in Brussel schrapt. Dat is de scherpe boodschap aan de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), van vijftien professoren en academici, gezaghebbende taal- en onderwijskundigen uit Groot-Brittannië, de VS, Denemarken, Finland, Australië, Hongkong... De interculturele organisatie Kif Kifmaakt hun motie vandaag wereldkundig. Vlaming Jan Blommaert, professor aan de Universiteit van Tilburg, is een van de ondertekenaars. 'De kern van onze boodschap is dat meertalig onderwijs leidt naar betere leerprestaties. Ook naar een betere beheersing van de officiële taal. Daar bestaat al decennia een wetenschappelijke consensus over. Krampachtig vasthouden aan eentaligheid werpt obstakels op en leidt niet tot wat het beoogt: meer integratie, meer eentaligheid in de samenleving. Integendeel. De vele talen die in de huiskamer worden gesproken wegcijferen, creëert spanningen. Maar het beleid in Vlaanderen - net als in Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië - gaat de andere kant op, naar meer homogene eentaligheid.'
Het integratiecentrum Foyer organiseert al dertig jaar onderwijs in de thuistaal van migrantenkinderen. Dit jaar wordt er in het Turks, Italiaans en Spaans gewerkt in zes Brusselse scholen. Smet liet onlangs weten dat de subsidies voor het project stop worden gezet na een evaluatie. Hij twijfelt aan de gunstige effecten (DS 14 mei). Het Foyer-project was ver buiten onze grenzen bekend en werd al meermaals in de literatuur besproken. Vandaar de reacties die nu internationaal uit academische kringen loskomen. Het blijft niet bij academisch protest. Woensdag protesteren de betrokken scholen, ouders en sympathisanten voor het kabinet van Smet om hem ertoe te bewegen terug te komen op zijn beslissing. Zij zullen ook een petitie overhandigen die op het internet gelopen heeft en waar gisteren al meer dan 3.800 namen op stonden. Smet baseerde zich voor zijn beslissing op een evaluatie van november 2010 waarin het Foyer-werk van 'hoge kwaliteit' genoemd wordt maar een 'te gering bereik' aangewreven wordt. De Brusselse ervaring zou wel gebruikt worden in een expertisecentrum dat voor heel Vlaanderen bevoegd is. Smet legt de laatste hand aan een talennota waarin hij meer uitsluitsel zou brengen.