Stichting Forgotten Heroes 14-19 lanceert crowdfunding platform.

Het doel? Een tentoonstelling ter ere van de vergeten Noord-Afrikaanse soldaten die meestreden in WO1.
Stichting Forgotten Heroes 14-19 lanceert crowdfunding

Dit project is niet alleen een unieke gelegenheid om deze vergeten helden te eren, maar ook om de banden tussen het Westen en de Arabische wereld aan te halen en een universele verzoening tussen naties te bevorderen in een periode waarin de Islam en moslims vaak negatief in de media komen” Luc Ferier

 

Brussel, 11 december 2014 – De stichting Forgotten Heroes 14-19 wil met een reizende tentoonstelling hulde brengen aan de duizenden Noord-Afrikaanse mannen die tijdens de Eerste Wereldoorlog meevochten aan de zijde van de geallieerden en die de voorbije eeuw in het officiële verhaal van de oorlog vergeten werden. Om dat project te financieren, lanceert de stichting vandaag haar crowdfunding platform. Door nu een schenking te doen kunnen particulieren en ondernemingen hun naam verbinden aan één van die helden. Op die manier halen de schenkers deze mannen uit de vergetelheid en dragen ze tegelijk bij aan een beter wederzijds begrip van het Westen en de Arabische wereld.

De wereld herdenkt al sinds enige tijd het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. De verschillende landen die betrokken waren in het conflict hebben elk op hun beurt hulde gebracht aan de soldaten die dapper hebben meegestreden ondermeer in loopgraven aan de IJzer, de Somme of Verdun, op de stranden van Gallipoli of in de verdedigingslinies aan het Suezkanaal.

Ook mannen uit Algerije, Egypte, Marokko en Tunesië hebben het geweld en de dood op het slagveld van dichtbij meegemaakt. Wie terugkeerde, was veelal compleet gebroken. Hun divisies, vaak onderdeel van de eerste aanvalslinie, betaalden een loodzware prijs door de strategie van de geallieerde opperbevelhebbers. Sommigen waren zelfs bij de allereerste slachtoffers van de gasaanvallen.      

Die 350.000 soldaten en ongeveer  1 miljoen werklui hebben de voorbije 100 jaar echter nooit de eer gekregen die ze op basis van hun bijdrage aan de overwinning van de geallieerden nochtans hebben verdienen. De komende vijf jaar is er evenmin een belangrijk internationaal evenement gepland ter nagedachtenis van deze vergeten helden.

Wij vonden dat het tijd was om daar voorgoed iets aan te veranderen”, vindt Luc Ferier, voorzitter van de stichting Forgotten Heroes. “We mogen deze mannen niet langer in de vergetelheid laten. Daarom hebben we 3 jaar geleden de onafhankelijke niet-gouvernementele stichting ‘Forgotten Heroes 14-19’ opgericht. We willen hun nagedachtenis levend houden in een reizende tentoonstelling. ZKH prins El Hassan bin Talal, oom van de huidige koning van Jordanië Abdallah, en organisaties zoals de Nobelprijs van de Vrede 2013, de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens, hebben intussen al hun vertrouwen in ons initiatief uitgedrukt.” 

Om onze onafhankelijkheid te beschermen tegen elke mogelijke politieke of religieuze beïnvloeding en de objectiviteit van de historische feiten te bewaren, hebben we beslist om onze expo via crowdfunding te financieren. Naast het financiële aspect zijn we er van overtuigd dat dit een grotere betrokkenheid teweeg zal brengen bij de betrokken bevolkingsgroepen: in de eerste plaats de inwoners van de Maghreblanden en Egypte zelf, maar ook hun diaspora en ten slotte de volledige Arabische en Islamitische wereld”, aldus Ferier.

Vanaf vandaag kunnen particulieren en organisaties hun naam verbinden aan één van de 350.000 helden en hen definitief uit de vergetelheid redden. De naam van elke schenker wordt op de website www.forgottenheroes.eu vermeld, en indien de schenker dat wenst, kan hij/zij ook de naam van één van de helden laten opnemen op de site en in de catalogus van de tentoonstelling. 

Dit project is niet alleen een unieke gelegenheid om deze vergeten helden te eren, maar ook om de banden tussen het Westen en de Arabische wereld aan te halen en een universele verzoening tussen naties te bevorderen in een periode waarin de Islam en moslims vaak negatief in de media komen”, besluit Luc Ferier.

Het verloop van deze fondsenwerving is te volgen op Twitter en Facebook.