[ Boekrecensie ] 'Aangeboord talent - de Beefcake selectie'

'Aangeboord talent - de Beefcake selectie' is een boek met verhalen en gedichten van 16 beloftevolle schrijvers die de Nederlandstalige literatuur van de toekomst zullen kleuren. Heidi Lenaerts (een Vlaamse radio-en tv presentatrice) schreef het voorwoord van een bonte verzameling hersenspinsels van debuterende schrijvers. Zij laat weten dat ze de mensen die een bijdrage binnenstuurden bewondert want, zo ver is ze zelf nooit geraakt. Ze is zelfs jaloers op de schrijvers in het boek en ze neemt zichzelf voor dat ooit iemand een voorwoord voor haar boek zal schrijven. Geloof me Heidi ik ben er haast zeker van dat de kandidaatschrijvers nu al staan aan te schuiven.

Hij kon niet stoppen met lezen. Zijn hele leven was altijd op lezen gericht geweest. Stoppen met lezen was stoppen met leven.
Uit 'Het vertrek' van Atilla Erdem
Nu eerlijk tussen ons, zelf ben ik ook jaloers op de schrijvers want ze hanteren allemaal een vlotte pen.
Wat dan volgt is puur literair genot want zestien auteurs Atilla Erdem, Dennis Daniels, Marjoke Linckens, Emad Fouad, Roderik Six, Gert Boel, Leen Raats, Iemad Ahmed Mahran, Johan Leys, Majid Matrood, Katrien De Schutter, Niels Landstra, Griet Buysse, Angelo Perrotti, Frank D’hanis, Ward Mertens verwennen hun lezers met proza en poëzie van hoog niveau waarin alle mogelijke stemmingen en emoties aan bod komen. Humor,lyriek, erotiek, spanning, venijn...alles wordt mooi met woordkunst  gereserveerd.
En meteen bij de opening wordt de juiste toon gezet.  Atilla Erdem opent met een heel sterk sterk verhaal vol nostalgie. Een man die alleen is overgebleven nadat zijn vrouw en kinderen hem in de steek hebben gelaten wil eindelijk zijn jeugddroom vervullen en nu als nog een wereldreis maken, al was het maar om zijn buurman, die hem een loser vindt, een hak te zetten.
Wat mij betreft zou de melancholieke Asad het hoofdpersonage mogen worden van een roman. De auteur kan hem perfect naar voren te schuiven als een antiheld met uitstraling. Atilla Erdem heeft een heel rustige manier van schrijven waardoor hij  moeiteloos verrassende plotwendingen kan uitvoeren.
Hij heeft ook de behendigheid om heel beeldend de dingen te verwoorden en zijn fijne, droge humor wakkert de leeshonger aan.
De auteur heeft met het verhaal Het vertrek de bloemlezing met stijl geopend.
Er zit zoveel moois in deze bundel dat het te veel wordt om op te noemen maar toch kan ik  niet  dat juweeltje van Marjoke Linckens  onvernoemd laten. In Rozenland vertelt ze heel sober maar ook met veel genegenheid het verhaal van een  vrouw die zwanger werd door groepsverkrachting in oorlog. Om dit schrijnende verhaal als een mokerslag op de lezer te laten afkomen moet je over talent beschikken. En dat heeft ze, reken maar! Emad Fouad kende ik als dichter, maar het was wel aangenaam hem ook in deze feestelijke bloemlezing aan te treffen.
Iedereen begeerde haar
maar wist niet wat te doen.
Wie haar niet had aangeraakt,
fantaseerde
en van wie zij haar hoofd afkeerde,
nam tussen andere benen
wraak  op het lichaam dat in het hoofd bleef
 spoken.
Ward Mertens laat de lezer afsluiten met de glimlach of de slappe lach, naar gelang het gevoel voor humor, met het hilarische verhaal Badparels. Vol vuur laat hij zijn mannelijke (rijke) fantasie de frivole capriolen van Ella in haar bad-en slaapkamer, uit de doeken (en de rest) doen.
Een explosie van water schiet omhoog in paddenstoelwolk. De muren druipen.
Met deze bundel komt Inan Akbas zijn belofte na, hij en zijn uitgeverij brengen kleur in de Nederlandstalige letteren niet door zijn auteurs te verplichten enkel en alleen over migratie te schrijven maar door hen de vrijheid te gunnen om hun overvloed aan talent te tonen.
Uitgever: Beefcake Publishing / februari 2011 / 207 pagina's / / isbn: 9789491144011
zie Inan aan het woord