De Hema en de hoofddoek

De Federatie van Marokkaanse verenigingen (FMV) is verontwaardigd over de beslissing van het Nederlands bedrijf Hema om in een van haar Belgische vestigingen een van haar werkneemsters te ontslaan omwille van het dragen van de hoofddoek. De beslissing is bijzonder zwak geargumenteerd. De winkelketen Hema schikt zich naar eigen zeggen naar 'de cultuur en gewoonten' van België. In ieder geval schikken ze zich niet naar de ‘cultuur en de gewoonten’ van een steeds groter worden deel van de Belgische bevolking. De Hema en andere bedrijven die menen die bedrijf als voorbeeld mochten nemen, zullen op termijn de boot missen. Economisch gezien getuigt deze beslissing van een kortzichtige korte termijnvisie.
De Federatie van Marokkaanse verenigingen (FMV)  is verontwaardigd over de beslissing van het Nederlands bedrijf Hema om in een van haar Belgische vestigingen een van haar werkneemsters te ontslaan omwille van het dragen van de hoofddoek. De beslissing is bijzonder zwak geargumenteerd. De winkelketen Hema schikt zich naar eigen zeggen naar 'de cultuur en gewoonten' van België. In ieder geval schikken ze zich niet naar de ‘cultuur en de gewoonten’ van een steeds groter worden deel van de Belgische bevolking. De Hema en andere bedrijven die menen die bedrijf als voorbeeld mochten nemen, zullen op termijn de boot missen. Economisch gezien getuigt deze beslissing van een kortzichtige korte termijnvisie. FMV is benieuwd naar hoeveel klachten het gaat?  Zijn het anonieme klachten? Waarom kiest de Hema om het slachtoffer aan te pakken en niet de bange blanke klanten die volgens de Hema de Belgische bevolking zouden moeten vertegenwoordigen?   
Sinds wanneer kunnen dubieuze klachten aanleiding geven tot het voeren van een discriminerend personeelsbeleid? FMV roept daarom alle klanten van de Hema (vrouwen uit de migratie met en zonder hoofddoek, Vlamingen van om het even welke herkomst) op om alle vestigingen van Hema in België te boycotten tot op het moment dat het ontslag wordt opgegeven. FMV roept alle breeddenkende Vlamingen via de website van de Hema en de sociale media hun visie op een andere samenleving te geven dan die van heren zoals Wilders en Dewinter . Op die manier aan het Nederlands bedrijf en de Belgische bedrijven die een gelijkaardig personeelsbeleid voeren en van plan zijn te voeren duidelijk te maken dat ze een verkeerde perceptie hebben over de Belgische cultuur en gewoonten. Zoals de Hema zich meent te moeten conformeren aan een zogenaamde cultuur ‘waarbij mensen in een bepaald land aanstoot aan uiterlijkheden’ neemt FMV aanstoot aan een bedrijf dat zich meent hieraan te moeten conformeren.