Episode VII: de val van Tatooine

De scènes op de fictieve planeet Tatooine uit de Star Wars-franchise, werden gefilmd in de regio rond de Tunesische stad Tataouine. Voor de opnames van The Force Awakens werd de set echter naar de Verenigde Arabische Emiraten verhuisd.
Episode VII: de val van Tatooine

Het is onbegrijpelijk dat de multinational die achter Star Wars schuil gaat Tunesië laat vallen.

 

Lijdzaam hebben de Star-Wars-fans afgeteld tot deze week. 16 december is de langverwachte sequel te zien in de Belgische bioscopen: Star Wars: Episode VII – The Force Awakens.

Maar deze keer liet de filmploeg de Tatooine-set in Tunesië links liggen. J.J. Abrams bedankte hen voor bewezen diensten. Jarenlang behoedde Tunesië de set van verval. In afwachting van nieuwe filmplannen, werd alles gerestaureerd en omgetoverd tot een toeristische trekpleister. De bezoeken aan de sets gaven een flinke boost aan de Tunesische economie. Tussen de fictieve planeet Tatooine en de regio rond de Tunesische stad Tataouine zijn weinig verschillen. In een gebied met zand als enige grondstof zorgde dit voor werkgelegenheid. Vandaag blijven door de instabiele politieke situatie, de recente terreuraanslagen en de nabijheid van IS de filmploegen én toeristen weg. En ondertussen stond Abu Dhabi met zijn oliedollars te wapperen. De hele set werd verkast naar de Verenigde Arabische Emiraten. 

Hoe zou een échte Jedi reageren op dit onrecht? Zou Luke Skywalker deze dreiging van het Kwaad zomaar aan zich voorbij laten gaan? Zouden de ridders van het Goede zomaar de andere kant op kijken wanneer de filmploegen wegtrekken zodat de lokale bevolking ten prooi valt aan werkloosheid, geweld en extremisme? Zouden zij aan de zijlijn blijven staan wanneer the dark force het overneemt?

Tunesië is sinds de revolutie een land van paradoxen geworden. De radicale politieke omwenteling heeft ervoor gezorgd dat de prille democratie kwetsbaar is, met als gevaar dat Tunesië een politieke speelbal kan worden van verschillende politieke en religieuze agenda's. In Europa lijken we te vergeten dat Tunesië in de regio een democratisch eiland is. Het enige land waar de Arabische lente zich als een democratie wist te institutionaliseren. De Europese Jedi’s zijn uit het oog verloren dat wanneer Tunesië valt ook van daar mensen een veilige haven zullen zoeken.

In het Europese melkwegstelsel komt de dubbele agenda boven drijven. Ze slaan (met hun lichtzwaarden) en zalven. Het toekennen van de Nobelprijs van de Vrede aan Tunesië staat haaks op het negatieve reisadvies dat verschillende Europese landen hebben uitgevaardigd. Het bemoedigende schouderklopje dat Tunesië in de vorm van de Nobelprijs kreeg, betekent niks als je kijkt naar het leed en de chaos in de buurlanden. Het is onbegrijpelijk dat de multinational die achter Star Wars schuil gaat Tunesië laat vallen. En het Westen handelt zoals J.J. Abrams. Of is het eerder omgekeerd? Om de olietoevoer, geldstromen en economische relaties niet op het spel te zetten zijn ze gezwicht voor de macht van het Kwade.

Daarom roepen wij jullie op het lichtzwaard op te nemen en als een Jedi ten strijde te trekken. Wij doen een warme oproep om het bedrag van jullie bioscoopticket te doneren aan een goed doel. En waarom niet aan onze crowdfundingactie ‘Artiesten zonder grenzen’? We geloven in de kracht van kunst om Tunesië tot een voorbeeld te maken voor de regio. Door de bestaande initiatieven te steunen zorgen we ervoor dat extremisme geen reden tot bestaan heeft. Als Tunesië valt, is het hek van de dam. Jedi’s der Lage Landen, verenigt u! May the force be with you!

De voorstelling Join the Revolution  van Action Zoo Humain gaat vanavond in première in de salons van de Gentse opera. De crowdfundingactie kun je steunen op www.artiestenzondergrenzen.be

Chokri Ben Chikha (1969) is performer, theatermaker, artistiek directeur van Action Zoo Humain, en post-doctoraal onderzoeker aan KASK/ School of Arts/ HoGent. Jasper Delbecke (1988) is dramaturg en onderzoeker verbonden aan SP:AM (Studies in Performing Arts & Media, Universiteit Gent)