Label: opinie

05/09/2018 - 08:21 Jan Blommaert

Onze levens spelen zich alsmaar meer online af. Toch blijven mensen een strak onderscheid maken tussen online- en offlinezones van sociaal gedrag. Offline noemt men ‘de echte wereld’ noemen, terwijl men de onlinewereld als ‘virtueel’ (en dus niet echt) bestempelt. Volgens Jan Blommaert is die visie geheel achterhaald.

29/08/2018 - 12:45 Fourat Ben Chikha

Zolang we geloven dat gender op te delen valt in binaire opvattingen, reproduceren we genderongelijkheid en voeden we de hoofdoorzaken van seksisme, holebi- en transfobie, vindt Fourat Ben Chikha. Hij trekt drie lessen uit de uitspraken van de staatssecretaris voor Asiel en Migratie.

02/05/2018 - 15:59 Martijn de Koning

Het laatste deel van onze reeks waarin onderzoeker Martijn de Koning de gangbare mythen over islamofobie ontmaskert. Deze keer gaat hij dieper in op de veronderstelling dat het woord enkel gebruikt wordt om kritiek op islam de mond te snoeren en op het idee dat moslims niet gediscrimineerd worden omwille van hun geloof.

25/04/2018 - 14:53 Martijn de Koning

Het vierde deel van onze reeks rond de mythen over islamofobie. Deze keer laat Martijn de Koning zien dat islamofobie wel degelijk een heel concrete impact heeft op onze samenleving - soms zelfs met geweld en doodslag tot gevolg. Daarnaast zet hij ook uiteen waarom vooral vrouwen geviseerd worden door een islamofoob discours.

19/04/2018 - 15:20 Imaan Snijders

Het mediadebat is nog maar eens in de ban van een discussie over het al dan niet schudden van handen en hoe dat per definitie een teken zou zijn van genderongelijkheid. Volgens Imaan Snijders is men zich te weinig bewust van het koloniale feminisme dat in dit soort debatten aan het werk is.

18/04/2018 - 16:29 Martijn de Koning

In ons derde deel van onze reeks rond de mythen over islamofobie gaat onderzoeker Martijn de Koning dieper in op de stelling: ‘islamofobie is geen vorm van racisme omdat moslims geen ras zijn, maar aanhangers van een specifiek geloof’. Hij zorgt voor een kritische deconstructie van deze opvatting en laat zien waarom islamofobie wel degelijk een specifieke vorm van racisme is.