[ Filmrecensie ] 'Incendies' van Denis Villeneuve

Het jaar is nog maar net gestart en we worden op filmvlak al verwend met een kanjer van een film. De Belgische actrice Lubna Azabal (°1973) die onder meer glansrollen neerzette in Les temps qui changent van André Téchiné, Exils van Tony Gatlif en Paradise Now van Hany Abu-assad bezorgde mij door haar doorleefde acteerprestatie werkelijk kippenvel. En blijkbaar niet alleen mij want ze kreeg voor deze rol op het filmfestival van Abu Dhabi de prijs voor beste actrice,
Het jaar is nog maar net gestart en we worden op filmvlak al verwend met een kanjer van een film. De Belgische actrice Lubna Azabal (°1973) die onder meer glansrollen neerzette in Les temps qui changent van André Téchiné, Exils van Tony Gatlif en Paradise Now van Hany Abu-assad bezorgde mij door haar doorleefde acteerprestatie werkelijk kippenvel. En blijkbaar niet alleen mij want ze kreeg voor deze rol op het filmfestival van Abu Dhabi de prijs voor beste actrice, De Canadees-Franse coproductie Incendies van Denis Villeneuve is een adaptatie van het gelijknamige toneelstuk van de Canadese, in Libanon geboren schrijver-theatermaker Wadji Mouawad. In Montréal krijgt de tweeling Jeanne en Simon het testament van hun moeder Nawal Marwan (rol van Lubna Azabal) te horen. De kinderen hadden een moeizame relatie met hun moeder en de zoon spreekt dat ook uit. De laatste wilsbeschikking blijkt twee brieven te bevatten die zij, ergens in het Midden-Oosten, ter bestemming moeten brengen. Een brief voor hun vader waarvan ze dachten dat hij al lang overleden was. En een brief voor hun broer waarvan ze niet wisten dat hij bestond. Vanaf dat moment krijgt de film twee verhaallijnen. Enerzijds is er de zoektocht van de tweeling, anderzijds is er het gruwelijke levensverhaal van hun moeder dat zich situeerde in het door burgeroorlog geteisterde Midden-Oosten. Het land wordt nooit bij naam genoemd maar het gaat hier wel overduidelijk om Libanon. Ook de namen van de steden en dorpen zijn fictief want schrijver Wadji Mouawad (de schrijver van het toneelstuk) en regisseur Denis Villeneuve wilden geen politiek verhaal maken, geen debat over het Libanon van tijdens de burgeroorlog (van 1975 tot 1990.) maar wel het levensverhaal van een vrouw die door godsdienstoorlogen een verschrikkelijke lijdensweg meemaakt. De film schetst het parcours van een vrouw die tijdens haar leven verschrikkelijke dingen meemaakt maar haar persoonlijk drama voor haar kinderen verbergt.
In een reeks pijnlijke flashbacks volgen we de lotgevallen van deze moeder. Zij was in de jaren zeventig een heel mooie vrouw die na een familiewraak op haar geliefde verplicht wordt om haar pasgeboren baby in het oorlogsgeweld achter te laten en deze verschrikking is nog maar het begin van een lange, fantastisch mooi in beeld gezette maar vaak ook bloedstollende odyssee langs troosteloze vluchtelingenkampen, afgebrande weeshuizen, sinistere foltergevangenissen, en kapot gesmeten steden. Het scenario is gewoon fenomenaal en de film is dermate professioneel gemaakt dat je elke milliseconde geboeid wordt.
 
Deze film is de Canadese inzending voor de oscars en voor mijn part mag hij alles winnen wat er te winnen valt en natuurlijk Lubna Azabal for Oscar. Drama 2u10, 2011
van
Denis Villeneuve
cast
Lubna Azabal, Mélissa Désormeaux-Poulin, Maxim Gaudette, Rémy Girard, Mohamed Majd
Canada
website
incendies-lefilm.com/ Bekijk de trailer van deze film op Cinebel