Geen besparingen in het onderwijs ten koste van de meest kwetsbare groepen

Morgen (donderdag 26 mei) wordt in de Commissie Onderwijs van het Vlaams parlement gedebatteerd en gestemd over het Onderwijsdecreet XXI.
Geen besparingen in het onderwijs ten koste van de mees

Samenlevings-opbouw roept de Commissie Onderwijs van het Vlaams parlement dan ook op om deze maatregel te verwerpen.

 

Morgen (donderdag 26 mei) wordt in de Commissie Onderwijs van het Vlaams parlement gedebatteerd en gestemd over het Onderwijsdecreet XXI.

Dit decreet stelt dat mensen wettig in ons land moeten verblijven als ze voor een opleiding in het volwassenenonderwijs in aanmerking willen komen.Morgen (donderdag 26 mei) wordt in de Commissie Onderwijs van het Vlaams parlement gedebatteerd en gestemd over het Onderwijsdecreet XXI. Dit decreet stelt dat mensen wettig in ons land moeten verblijven als ze voor een opleiding in het volwassenenonderwijs in aanmerking willen komen. Samenlevingsopbouw is het daar niet mee eens.

Onderwijs is een grondrecht dat voor iedereen gevrijwaard moet blijven. De maatregel die voorligt, is discriminerend, in strijd met het Vlaams integratiedecreet en vooral blind voor de realiteit. In een ultieme poging om de commissieleden op wijzere gedachten te brengen, organiseert Samenlevingsopbouw morgenochtend om 9u op de stoep van het Vlaams parlement een mogelijk allerlaatste klas Nederlands die voor iedereen toegankelijk is.

Volgens minister van Onderwijs Pascal Smet werd de nieuwe inschrijvingsvoorwaarde in het leven geroepen omwille van de lange wachtrijen voor de cursussen Nederlands Tweede Taal. ‘Mensen viseren die Nederlands willen leren: dat net deze Vlaamse regering daartoe zou besluiten, is voor Samenlevingsopbouw de wereld op zijn kop,’ vindt Geert Marrin, beleidswoordvoerder van de sector Samenlevingsopbouw.

Discriminerende maatregel

Marrin benadrukt dat voor Samenlevingsopbouw onderwijs een grondrecht is dat voor iedereen geldt. De maatregel die nu voor ligt sluit doelbewust een groep mensen uit. Dat is discriminatie. Mensen zonder papieren zullen geen toegang meer hebben tot het opleidingsaanbod van de Basiseducatie en de centra voor volwassenenonderwijs.

Ze kunnen er dus geen lessen Nederlands meer volgen terwijl de kennis van de taal net de graadmeter voor integratie is in onze maatschappij. Daarnaast wordt ook hun rechtspositie aangetast. Bij de beoordeling van een regularisatieaanvraag wordt steeds getoetst of de persoon in kwestie zich lokaal verankerd heeft, bijvoorbeeld door de landstalen te kennen. Indien mensen zonder papieren worden uitgesloten van de lessen Nederlands, kunnen ze niet meer voldoen aan die voorwaarden voor verblijfsprocedures.

In strijd met het Vlaamse integratiedecreet

Naast discriminerend is deze maatregel ook in strijd met het Vlaamse integratiedecreet. Dit decreet voorziet in een beleid dat op menswaardige begeleiding en op oriëntatie gericht is. De focus ligt daarbij op gezondheidszorg en onderwijs.

Het decreet heeft als doel mensen een zinvol toekomstperspectief te geven. Samenlevingsopbouw stelt dat mensen zonder papieren tijdens hun verblijf in staat moeten zijn om hun competenties te ontwikkelen. ‘Indien deze mensen in de toekomst  alsnog een wettig verblijf bekomen, zal dit hun integratie sterk vergemakkelijken,’ zegt Marrin. ‘Wanneer alle verblijfsperspectieven echter uitgeput zijn, zullen de opleidingen die ze hier genoten hebben, de professionele en sociale reïntegratie in hun land van herkomst vergemakkelijken.’

De realiteit onder ogen zien

Zolang de wereldwijde economische verhoudingen scheef getrokken blijven en zolang er gewapende conflicten zijn, zullen er mensen via legale en illegale weg migreren. De aanwezigheid van mensen zonder wettig verblijf is dus een realiteit, die we onder ogen moeten durven zien.

Indien we deze mensen steeds meer dwingen om in de marge te leven, kunnen zij enkel met overleven bezig zijn. Ze zijn dan niet in staat om zich op andere perspectieven – hier of in hun thuisland – te oriënteren. ‘Maatregelen als deze zorgen voor de vorming van een onderklasse die volledig naast onze maatschappij leeft, en waar misbruik en uitbuiting de norm zijn. Is het dat wat we willen?’ vraagt Marrin zich af.

Meer middelen en een betere organisatie

Dat net een Vlaamse regering die de kennis van het Nederlands als oplossing voor veel samenlevingsproblemen naar voor schuift, nu een groep mensen bewust zou uitsluiten van lessen Nederlands is voor Samenlevingsopbouw meer dan een brug te ver. ‘Wat voorligt zijn blinde en contraproductieve besparingsmaatregelen die ten koste gaan van één van de meest kwetsbare en hardst getroffen groepen in onze samenleving, met name mensen zonder papieren’, aldus Marrin. Samenlevingsopbouw roept de Commissie Onderwijs van het Vlaams parlement dan ook op om deze maatregel te verwerpen. ‘Je moet niet besparen door minder mensen aan te trekken die Nederlands willen leren’, aldus Marrin. ‘Je moet net meer middelen in het NT 2 aanbod investeren en naar manieren zoeken om de opleidingen beter te organiseren.’

----------------------------------------------------------------

Noot voor de pers

Geert Marrin is beleidswoordvoerder sector Samenlevingsopbouw – Voor meer informatie bel 0474/66.33.78.

Hebt u vragen in verband met de actie die morgenochtend om 9u wordt georganiseerd op de stoep van het Vlaams parlement (‘de allerlaatste klas Nederlands die voor iedereen toegankelijk is’), bel dan naar Karen De Clercq (0499/406.081) of naar Mohammed  (0484/176.646).

De sector Samenlevingsopbouw organiseert maatschappelijk kwetsbare groepen. Samen met hen pakken buurtwerkers en opbouwwerkers gemeenschappelijke problemen aan die te maken hebben met grondrechten of met de leefbaarheid in hun buurt, stad, dorp of streek. De focus ligt op de verbetering van de kwaliteit van het leven en het samenleven. Samenlevingsopbouw werkt aan een beleid dat afgestemd is op de noden en behoeften van maatschappelijk kwetsbare groepen.