Ik denk dat we uiteindelijk wel een representatieve media zullen hebben, maar dan moet er nu wel al aan gewerkt worden.
Versiety is een nieuw mediaplatform dat opgericht werd door Joël Diensi. Het platform is er voor en door jongeren en probeert de actualiteit op een normale en begrijpbare manier over te brengen. Het draait volledig op vrijwilligers en wilt vooral de diversiteit van onze maatschappij naar voren brengen. Tijdens de School of Journalism op Kif Kif kreeg ik de kans om Joël Diensi enkele vragen te stellen.
Hoe is Versiety tot stand gekomen?
Joël: ‘Eigenlijk vooral uit frustratie. Je ziet veel te weinig kleur in de media en daar wil ik met Versiety verandering in brengen.’
Waarom is er volgens jou zo weinig kleur in de media?
Joël: ‘De media zijn heel conservatief en sommige mensen, vooral de oudere generaties, zijn er nog niet klaar voor. Het is zeker een probleem dat te maken heeft met generaties. De meeste jongeren van nu zien wel in dat er een probleem is en dat de media de maatschappij niet juist afbeelden. De oudere generaties zien hier over het algemeen minder snel een probleem in. Ik denk dus dat we uiteindelijk wel een representatieve media zullen hebben, maar dan moet er nu wel al aan gewerkt worden.’
Versiety heeft een heel apart logo. Waar staat het voor?
Joël: ‘In het logo zie je een witte cirkel en een zwarte en dan een plek waar ze samen komen en grijs worden. Het is dat grijze stuk dat belangrijk is. We moeten samen werken en de media representatief maken voor de diverse samenleving waarin we effectief leven. Wij willen dus gevarieerde thema’s op een site samen brengen, gemaakt door een diverse groep jongeren. Vaak zijn de kranten en het nieuws van tegenwoordig heel moeilijk om te begrijpen en veel ingewikkelder uitgelegd dan de feiten zijn, wij willen het dus op een begrijpbare manier brengen. Iedereen die gemotiveerd is, is welkom bij ons en aangezien we met veel verschillende thema’s werken, is er voor iedereen wel iets bij dat hem of haar kan interesseren.’
Wat zou jij nog willen veranderen aan de media?
Joël: ‘Uiteraard meer kleur, maar er zijn nog heel veel dingen die mij storen. Ze willen de kijkers altijd heel veel schrik aanjagen. Het nieuws is vaak negatief en heel selectief. Zij beslissen wat we te zien krijgen en die selectie maken ze heel bewust, je zou dit dus in zekere zin censuur kunnen noemen. We krijgen niet alles te zien en er wordt vaak veel informatie achtergehouden. Zo ontstaat er angst bij de kijkers, want mensen zijn vaak bang voor het onbekende.’
Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?
Joël: ‘Ik hoop op een uitbreiding van Versiety in de toekomst en dat we enerzijds veel jongeren kunnen helpen met het uiten van hun mening en anderzijds jongeren kunnen informeren op een kwalitatieve, correcte manier.’
Meer informatie over de School of Journalism kan je vinden in dit dossier.