[Recensie] Hard Hart

Afstandelijkheid, hartverscheurend verdriet, allesoverheersende duisternis, ware liefde, levensbepalende vriendschap en een pak levenswijsheden. Het voorgaande is slechts een greep uit de rollercoaster van emoties die Ish Ait Hamou met een vloeiende woordenstroom op de lezer loslaat in ‘Hard Hart’.
[Recensie] Hard Hart

‘Hard Hart’ doet je nadenken over fundamentele zaken die je in je leven tegenkomt. Het verhaal leest vlot en slaat je in het gezicht met een verrassende ontknoping.

“Vrijheid wordt geboren uit moed: de moed om jezelf te zijn als er van je verwacht wordt dat je net als iedereen bent.”

‘Hard Hart’ start daar waar Tom Macleigh zijn ouderlijk huis verlaat op weg naar Boston, klaar voor de universiteit. Tom kan niet wachten om te beginnen aan zijn nieuwe avontuur, weg van het koude nest en de saaie thuisstad waarin hij opgegroeid is. Zijn relatie met zijn ouders als afstandelijk beschouwen, is zelfs nog zwak uitgedrukt.

Tom is altijd een loner geweest die graag van op een afstand de wereld observeert en dat is in Boston niet anders. Op zijn eentje in zijn cocon, daar is hij op zijn gemak. Toch ontmoet hij in Boston mensen die zijn leven met veel liefde vullen. In zijn appartementsgebouw leert hij Meneer Proctor en Juffrouw Blake goed kennen. Zij tonen hem hoe een relatie na enkele decennia kan uitgroeien tot een onverwoestbaar bondgenootschap. Met hun vele levenswijsheden staan ze steeds klaar voor Tom.

Ook ontmoet hij Candice. Zij verkoopt in haar platenzaak de oude platen van haar overleden vader. De toevallige ontmoeting met Candice groeit uit tot een hechte vriendschap. En dan mogen we the reason of his existence niet vergeten: Rachella. Zodra Tom Rachella hoort en ziet, is hij helemaal verkocht. Maar omwille van zijn verlegenheid waagt hij zich er zelfs niet aan om haar onmiddellijk voor zich te winnen, vandaar dat hij dat eerst vanop een afstand in het comfort van zijn dagdromen doet. Pas wanneer Rachella het moeilijk krijgt, lijkt Tom haar reddende engel te zijn en gaandeweg groeien ze naar elkaar toe. Wanneer Rachella opduikt, duikt er ook een donkere kant van Tom op waar hij het bestaan niet van kende. Na een woedeaanval weet Meneer Proctor Tom hierover te vertellen: “Iedereen heeft een donkere kant. Het is beter dat je hem ontdekt, voordat hij jou ontdekt.”

Afstandelijkheid, wrok, hartverscheurend verdriet, allesoverheersende duisternis, het comfort van dromen na te jagen in je eigen fantasiewereld, ware liefde, levensbepalende vriendschap en een pak levenswijsheden. Het is slechts een greep uit de rollercoaster van emoties die Ish Ait Hamou met een vloeiende woordenstroom op de lezer loslaat in zijn romandebuut ‘Hard Hart’.

‘Hard Hart’ doet je nadenken over fundamentele zaken die je in je leven tegenkomt. Het verhaal leest vlot en slaat je in het gezicht met een verrassende ontknoping. Tom Macleigh houdt van quotes en de quotes die je doorheen de roman tegenkomt, mogen alvast gebundeld worden in een boek op zich. Dan rest er enkel nog te zeggen: laat boek nummer twee maar komen!