Meer dan ooit moeten we onze invloed gebruiken om ons te verzetten via de stembus
Ik had mezelf beloofd om me niet te uiten over hoe of op wie ik ga stemmen bij de komende verkiezingen. Om niet gestoord te worden door mensen die me vragen op wie ik ga stemmen zonderde ik me een beetje af. Mensen moeten zelf beslissen op wie ze gaan stemmen, vooral zij die het hele jaar door zeggen dat ik me te veel opjaag over zaken die verkeerd gaan in de politiek, me aanraden om te 'chillen' en vlak voor de verkiezingen op mijn deur komen kloppen om toch over politiek te praten. Ik besloot deze mensen te ontwijken tot na de verkiezingen en hoopte dat ze intussen zelf wijs een keuze kunnen maken.
Maar ik was vergeten dat velen ook vlak voor de verkiezingen toch geen moeite gaan doen om zich te informeren, maar gewoon het gedrag van anderen gaan kopiëren van wie ze de indruk hebben dat die meer weten over politiek. Geert Noels is een van de personen die ze dan misschien imiteren. En Rachid Abourig, vooral gekend als 'Bear Grills'. Sinds eergisteren ken ik hem als diegene die een blanco stem verdedigt. Het is zijn recht om dat te doen. Ik zag op Kif Kif dat velen gebruikmaken van hun recht om voor het tegenovergestelde te pleiten en ik sluit me bij hen aan.
Oorlog
De argumenten om blanco te stemmen komen niet enkel van Geert Noels en Bear Grills, maar hoor ik ook al een tijdje van moslims die vinden dat stemmen 'haram' is en van enkele moslims die tegen linkse partijen zijn en daarom een blanco stem promoten. Die laatste groep noemt dat ‘strategisch stemmen’. Ze weten dat veel moslims links stemmen en dat onze blanco stem de kans op een sterke linkse oppositie verkleint.
Een half jaar geleden had ik nog veel begrip voor een blanco stem want er is geen enkele partij die volledig mijn vertrouwen heeft. Maar hoe langer ik erover nadacht, hoe minder redenen ik zag om in België geen gebruik te maken van mijn stem. Meer dan ooit moeten we onze invloed gebruiken om ons te verzetten via de stembus. Zoals Omar Ba schrijft:
“Nooit eerder werd er in het politieke discours zo openlijk oorlog gevoerd tegen arme en werkloze mensen die ervan beticht worden om verantwoordelijk te zijn voor hun sociaaleconomische conditie en elke vorm van ondersteuning dreigen te verliezen om nog dieper te dalen in hun toestand.
Alleen al voor deze mensen hebben wij niet de luxe om blanco te stemmen en wordt stemmen niet alleen een recht maar een vorm van verzet tegen een beleid dat verdeelt en ontwricht.”
Marokko
We zijn een generatie die kan lezen, schrijven en reageren op politici met de nodige wapens. We zijn een generatie die heeft wat de meeste van onze ouders en grootouders als migrant niet hadden. We zijn een generatie voor wie de vorige generatie hard heeft gewerkt en veel heeft opgeofferd zodat we meer mogelijkheden zouden hebben. Nu hebben we toegang tot de nodige informatie over spelregels die ons leven en onze kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt bepalen. En nu we die mogelijkheden hebben is het onze verantwoordelijkheid om die wijs te gebruiken.
Ik vergelijk het met de situatie in mijn ander land, namelijk Marokko. Daar is er een dictatoriale koning die met zijn adviseurs het beleid bepaalt in plaats van die taak over te laten aan de regering en parlementsleden op wie de Marokkanen gestemd hebben. Daarom steunde ik de oproep om de verkiezingen en een referendum voor een grondwet in Marokko te boycotten. Hier is de situatie anders. In België is niet alles perfect, maar hier hebben we als Belgen wel meer invloed op het beleid en is een boycot of een blanco stem op dit moment niet nodig.
En dat is eigenlijk wat mij het meeste stoort aan de oproep om blanco te stemmen: het is in onze context een makkelijke manier waarmee je geen moeite doet om iets te organiseren, om mensen te helpen aan informatie, om iets te proberen. Ik denk aan de moeite die nodig is voor een campagne als ‘Ieders Stem Telt’, een prachtige campagne die de mensen aan de onderkant van onze samenleving samenbrengt en aanmoedigt om hun stem te laten horen en te gebruiken. Zo zijn er nog verschillende kleinschalige initiatieven om mensen te politiseren. Als ik dat bekijk is het beschamend om te zien hoe sommige mensen die dicht bij de zwaksten staan anderen aanmoedigen om op de makkelijkste en meest nutteloze manier te stemmen.
Hoofddoekverbod
En de blanco stem zou iets te maken hebben met het hoofddoekverbod? Als dat een argument is dan zou de oproep om blanco te stemmen massaal moeten komen van moslima’s. Wij zijn diegenen die bijna elke week direct geconfronteerd worden met de gevolgen van het racistische hoofddoekverbod. Daarbij proberen we mekaar te helpen en te steunen op allerlei manieren in de hoop samen sterker te staan. Een van de manieren om ons te verzetten is via de stembus, een verzet dat niet mogelijk is met een blanco stem. Ik ben daarom blij om te zien dat de dames van Baas Over Eigen Hoofd (Opinie Samira Azabar) ook duidelijk maken dat ze niet blanco zullen stemmen.
Politiek is geen komedie. De verkiezingen gaan niet enkel over een keuze tussen een ‘PS-model’ en een ‘N-va-model’ zoals sommige media ons willen doen geloven. Politiek heeft een verregaande invloed op ons die verder gaat dan hoe snel of hoe langzaam een regering gevormd kan worden. En wij zijn Geert Noels niet. Voor ons is stemmen geen luxe-optie.
Hasna Ankal
[Journaliste HBVL - Editor Al Arte Magazine]
>>> Bekijk hier het Kif Kif dossier #ikstemNIETblanco