'Succes bereiken we enkel door een weerspiegeling te zijn van de gemeenschap waarin we leven' [werken bij Cummins]

Cummins is een multinational en een van de grootste producenten van diesel- en gasmotoren ter wereld. Na een aantal weken te hebben gewerkt in dit bedrijf te Rumst heb ik eigenhandig mogen ervaren hoe het is om te werken in een multiculturele omgeving.

Cummins is een multinational en een van de grootste producenten van diesel- en gasmotoren ter wereld. Na een aantal weken te hebben gewerkt in dit bedrijf te Rumst heb ik eigenhandig mogen ervaren hoe het is om te werken in een multiculturele omgeving. Mijn hoofddoek vormt geen enkel probleem en sterker, ik krijg er zelfs complimentjes over. En het valt me op dat ik niet alleen ben. Ik zie Sikhs met tulband en baard op de werkvloer en Indische vrouwen kunnen ongestoord in traditionele kleding komen werken.

Een aantal dagen later ontmoet ik drie werknemers uit het magazijn. Een man van Ierse afkomst, een Schot en een Portugees. Wat steeds terug komt in alle drie gesprekken is de taal. De Nederlandse taal beheersen is geen must en er kan Engels gesproken worden op de werkvloer. Voor anderstalige collega's worden er taalcursussen Nederlands en Frans georganiseerd die ze vrijblijvend mogen bijwonen. Expats van verschillende achtergronden kunnen ook cultuurklassen volgen. De meest simpele, voor de hand liggende dingen worden hier aangeleerd, zoals bv. de tijdstippen waarop het huisvuil wordt opgehaald en hoe het gerecycleerd moet worden.

Ik maak een afspraak met de site leader en enkele dagen later zit ik in zijn kantoor om het te hebben over de diversiteit binnen Cummins. Uit het gesprek blijkt al snel hoe diversiteit een zeer ruime definitie aanneemt in Cummins. Zo past dit ook binnen het kader van verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Werknemers worden aangemoedigd om jaarlijks een 4 tal uurtjes aan liefdadigheidswerk naar keuze te doen en dit tijdens de werkuren. Verder werkt Cummins samen met het OCMW en de VDAB om mensen die het moeilijk hebben terug bij de werkende bevolking te helpen.

Cummin's visie is simpel. Het bedrijf moet een reflectie zijn van de markten waarmee ze werken wereldwijd. Zo werken er op dit moment meer dan 20 nationaliteiten. Het bedrijf omarmt diversiteit en daar staat geen beperking op. Uit mijn gesprek blijven de volgende woorden in mijn hoofd hangen: 'Succes bereiken we enkel door een weerspiegeling te zijn van de gemeenschap waarin we leven', aldus de site leader.

 

In de wandelgangen bij Cummins lees je deze info in kaders: 

 

 

 

 

>>> vind meer 'good practices' uit onze superdiverse maatschappij in het Kif Kif dossier 'Zo kan het ook!