Minderhedenforum reageert onstemd op verbod van Gemeenschapsonderwijs

Het Minderhedenforum reageert ontstemd op het nieuws dat het Gemeenschapsonderwijs de beslissing op het verbod van levensbeschouwelijke tekens herbevestigt. ‘Diversiteit buiten de schoolpoorten houden, zet elk pedagogisch project onder druk’, klinkt het.
Minderhedenforum reageert onstemd op verbod van Gemeens

Naima Charkaoui: ‘Leren omgaan met verschillen moet centraal staan in elk pedagogisch project. Door levensbeschouwelijke tekens te bannen uit het klaslokaal, steek je diversiteit weg en dat is absurd.'

 

Het Minderhedenforum reageert ontstemd op het nieuws dat het Gemeenschapsonderwijs de beslissing op het verbod van levensbeschouwelijke tekens herbevestigt. ‘Diversiteit buiten de schoolpoorten houden, zet elk pedagogisch project onder druk’, klinkt het.

‘Leren omgaan met verschillen moet centraal staan in elk pedagogisch project. Door levensbeschouwelijke tekens te bannen uit het klaslokaal, steek je diversiteit weg en dat is absurd., zegt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum. Bovendien versterkt de nerveuse houding van de onderwijsnetten tegenover religieuze tekenen de polarisatie en het wantrouwen in de samenleving.

Dat de gelijkheid hersteld wordt door niet meer de focussen op levensbeschouwelijke tekens, zoals het GO beweert, vindt het Minderhedenforum bij de haren getrokken. ‘Jongeren met tulband of hoofddoek ervaren dit zeker niet als gelijkheid. Ze krijgen net minder kansen op onderwijs volgens hun talenten en die tendens zet zich verder op de arbeidsmarkt.'

‘Scholen moeten in eerste instantie onderwijs geven. Als ze jongeren wil voorbereiden op het leven in de superdiverse samenleving van de 21ste eeuw, kan ze hen beter respectvol omgaan met verschillen, in plaats van identiteiten verkrampt te verbannen.'