[Persbericht] “Belgische jobmarkt moet mensen met migratieachtergrond niet. Regering blijft horende doof”

[Persbericht] “Belgische jobmarkt moet mensen met mig

Brussel 29 oktober 2013 - De werkzaamheidsgraad van mensen met migratieachtergrond in ons land is het laagst van heel Europa. Dat blijkt uit een analyse van de jongste Eurostat-cijfers. Minderhedenforum luidt de noodklok. ‘De bla-bla-politiek leidt tot niets. Tijd voor een offensief beleid tegen discriminatie.’ De organisatie doet enkele voorstellen.

‘Deze Vlaamse regering is horende doof. De werkloosheid onder mensen met een migratieachtergrond neemt toe, maar de overheid ziet geen reden om extra maatregelen te nemen. Dit is ronduit dramatisch. Wij eisen dat er extra middelen worden vrijgemaakt en er een gericht beleid gevoerd wordt,’ stelt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum.

‘Maatregelen om de werkgelegenheid van 50-plussers te vergroten, hebben een effect. Zelfs in economisch moeilijke tijden. Wij eisen dat hetzelfde wordt gedaan voor onze achterban, de mensen met een migratieachtergrond.’

Vandaag moedigt de Vlaamse Regering via een subsidiebeleid werkgevers aan om werkzoekenden met een migratieachtergrond aan te nemen. ' Het bedrijfsleven krijgt dit geld, maar dit beleid mist volledig zijn doel want het gaat op in een algemeen HR-beleid. Die laissez-faire cultuur moet stoppen.’

Het Minderhedenforum pleit dan ook voor een subsidiebeleid met een dwingend kader. ‘Bedrijven krijgen nu geld om aan diversiteit te werken, maar organiseren er functioneringsgesprekken mee. De subsidieregels moeten duidelijk afgebakend worden: enkel extra geld als er meer kleur op de werkvloer komt.’

In kaart brengen

Volgens het Minderhedenforum moet de overheid bovendien zorgen dat ze meer inzicht krijgt in de mate waarin discriminatie voorkomt. ‘VDAB en andere arbeidsbemiddelaars moeten een directe lijn hebben met het Centrum voor gelijke kansen en Racismebestrijding. Ook zou elk proces-verbaal van de arbeidsinspectie automatisch naar het Centrum moeten gaan’

Het Minderhedenforum weet dat de overheid vandaag niet of nauwelijks een idee heeft over hoeveel keer discriminatie voorkomt. ‘Hoewel elk onderzoek uitwijst dat discriminatie een torenhoog probleem is, schiet de overheid pas in actie als ze zelf cijfers voorhanden heeft. Pas dan ontstaat er een sense of urgency die zich vertaalt in een beleid. Dat is de bittere waarheid,’ aldus Charkaoui.

Discriminerende werkgevers doen nu gewoon verder. ‘Waarom zouden ze dat niet doen?, vraagt Charkaoui cynisch. ‘Door geen offensief beleid te voeren tegen discriminatie laat de overheid het oogluikend toe. En dat stuit tegen de borst van de etnisch-culturele minderheden. De overheid neemt ons niet serieus. Werkgevers die discrimineren moeten direct een fikse boete krijgen. Politiekantoren, inspecties moeten een personeelslid krijgen voor alles wat met discriminatie te maken heeft,’ stelt het Minderhedenforum voor.

Allochtoonmoe

‘Dat werkgevers het moe zijn om met “allochtonen” rekening te houden, is al helemaal te gek voor woorden. Wie gaat de opengevallen plaatsen opvullen als binnen welgeteld drie jaar de babyboomers op pensioen gaan? Inderdaad. Diezelfde “allochtonen” ’, benadrukt Charkaoui.

‘Terwijl we vandaag net goed genoeg zijn om de rotklusjes uit te voeren, zullen we morgen mee de welvaarstaat recht houden’, klinkt het nog verontwaardigd.

Tijdens deze regeerperiode is de kloof op de arbeidsmarkt tussen mensen met en zonder een migratieachtergrond gegroeid. Over de werkloosheid van onze achterban redeneert de overheid vooral genre ‘eigen schuld dikke bult’. De volgende regering moet werk maken van een grondig socio-economisch beleid dat niet terughoudend kijkt “naar een maatschappelijk drama zoals de toenemende werkloosheid onder mensen met een migratieachtergrond.”

Bram Sebrechts, persverantwoordelijke Minderhedenforum: 0498 27 31 91

Bram Sebrechts