SELAHATTIN KOÇAK reageert op Chokri: De gematigde moslim bestaat niet

Ik weet dat je dit niet bewust doet, maar alleen al de vraagstelling ‘Welke islam willen we?' maakt duidelijk dat je toegeeft aan de stelling die eigenlijk door extreemrechts is uitgevonden: ‘Nee madam, deze islam willen we niet, den deze wel'. Zo werkt het niet, Chokri.
SELAHATTIN KOÇAK reageert op Chokri: De gematigde mosl

Er is geen islam-light en er is geen gematigde moslim.

 

Beste Chokri Ben Chikha,

Ik lees je oproep voor een grondig debat en de voorbeelden van je ervaringen (DS 18 juni), maar tegelijkertijd moest ik de hele tijd denken aan wat Tom Naegels een tijdje geleden schreef, namelijk dat ‘allochtonen' (deze omschrijving wegens de meest gangbare) die het gemaakt hadden of ergens op een maatschappelijke ladder stonden, bijna altijd de klassieke beweging maken van te veel en te vaak terugkijken naar hun achterban en het merendeel van de problemen bij hen leggen.

[Deze reactie verscheen eerder vandaag in De Standaard]

Ik weet dat je dit niet bewust doet, maar alleen al de vraagstelling ‘Welke islam willen we?' maakt duidelijk dat je toegeeft aan de stelling die eigenlijk door extreemrechts is uitgevonden: ‘Nee madam, deze islam willen we niet, den deze wel'. Zo werkt het niet, Chokri.

Er is geen islam-light en er is geen gematigde moslim. Dat zijn termen, uitgevonden door extreemrechts en door onze media om het ene te vergelijken met de andere. Net zoals de term goede en slechte Turken. Want iedereen kent wel een goede Turk en iedereen kent wel een slechte Turk. Maar, je hoort me al komen, het blijven wel Turken.

Wat er dan wel is, is enerzijds de islam die beleefd wordt door miljoenen mensen en waar je niets van hoort. Anderzijds is er misbruik van de islam voor geostrategische, politieke en zelfs kapitalistische doeleinden. Soms zie je op tv hoe allerlei leiders van landen met een islamitische inslag er misbruik van maken. Maar je ziet het ook hier bij ons, hoe sommige imams onrecht en achterstand van moslims misbruiken en de islam dan als antwoord aanbieden, met het bekende gevolg dat de al aanwezige identiteitscrisis van de jongeren een invulling krijgt die ons niet zint.

West Side Story

Laten we de zaken dan eens omdraaien. Wat doen wij (de Vlaamse meerderheid) dan om een antwoord te bieden aan deze identiteitscrisis van allochtone jongeren? Mag ik het met een voorbeeld zeggen: waar was de massale veroordeling van het incident van vorige week, toen drie Vlaams Belangers in een school een halalbarbecue verstoorden en Zwan-worsten uitdeelden? Een paar dagen voordien had ik net opgeroepen om de stille moslims een stem te geven en met een manifestatie duidelijk te maken dat ons antwoord op Sharia4Belgium ‘niet in mijn naam' luidt. Maar ik ontving mails van boze moslims die zeggen dat ze niet willen meewerken aan de manifestatie omdat ze niemand van de Vlaamse politici hebben gezien die afstand nam van de Zwan-actie. Zie je Chokri, in wat voor toestand we komen als we cowboys en indianen beginnen na te doen? Kampgedrag leidt vroeg of laat altijd tot oorlog. Om het in theatertaal te zeggen: West Side Story op maatschappelijk niveau.

Ik steun je oproep voor een revolutie, maar niet zonder voorbij te gaan aan de uitwassen die zorgen voor achterstand en achterstelling. Als het tv-programma Volt bewijst dat vier op de vijf uitzendkantoren discriminerende regeltjes hebben, als mijn eigen dochter als ‘derde generatie' nog steeds volgens het onderwijsdecreet bij de ‘allochtonen' wordt geteld omdat haar grootmoeder uit Turkije afkomstig is, als de islam als het zieke broertje van de religies in België wordt behandeld, als het gerecht niet bewijst (kleuren)blind te zijn, als burgemeester Lippens in Knokke ongegeneerd durft te zeggen dat zelfs als moslims bouwgrond zullen vinden, hij ervoor zal zorgen dat deze duurder wordt, als elke aanklacht van minderheden bijna dadelijk wordt gelabeld met ‘slachtoffergedrag', dan mogen wij samen met tientallen anderen nog zo hard trekken, men zal ons niet volgen.

Samenlevingspact

Ik wil kunnen zien, voelen en horen dat het na integratie de hoogste tijd is voor acceptatie. Uw en mijn verhaal is ongeloofwaardig als we toestaan dat ongelijkheid mondjesmaat wordt aangepakt, want het is niet enkel misbruik van sommige individuen dat leidt tot radicalisme, het is ook onrecht. Vlamingen hebben doorheen de geschiedenis grote omwentelingen altijd in een pact gegoten, het Cultuurpact, het Schoolpact. Misschien is het tijd voor een nieuw Samenlevingspact, want je vraag ‘welke islam' moet tegelijkertijd besproken worden met de vraag ‘welke plaats voor de islam'? En daar hebben we iedereen voor nodig. Ook niet-moslims. Maar ik wil je ook van een illusie besparen. Niet alle Vlamingen zijn/waren akkoord met het School- of Cultuurpact. De diversiteit in het Vlaamsche landschap is evengoed aanwezig in de islamitische gemeenschap. Ik ben samen met u benieuwd hoe groot het draagvlak zal zijn voor deze omwenteling.

 


Lees hier het artikel van Chokri Ben Chikha
Lees hier andere reacties