Wedstrijd doet jongeren vloggen over media en lichaamsbeeld

Met de ‘Weetewa’-wedstrijd krijgen jongeren de kans hun zeg te doen en ervaringen te delen over alternatieve schoonheidsidealen. Ze doen dat in een vlog.
Door: Kif Kif - 22/10/2015 - 12:25

Met de ‘Weetewa’-wedstrijd krijgen jongeren de kans hun zeg te doen en ervaringen te delen over alternatieve schoonheidsidealen. Ze doen dat in een vlog. De wedstrijd start op 19 oktober en staat open voor Vlaamse en Brusselse Jongeren tot en met 24 jaar. Het initiatief gaat uit van Sensoa, Mediaraven, MNM en partners RoSa vzw en Kennniscentrum Mediawijsheid.

Een vlog is een ‘video-blog’, een YouTube-video waarin jongeren hun mening uitspreken. ‘Weetewa’ is al aan zijn tweede editie toe, ditmaal met een ander thema. Daarnaast wil de wedstrijd jongeren aan het vloggen brengen en hen stimuleren om hun stem te laten horen.

Iedereen kan deelnemen

“Typisch aan vloggen is de laagdrempeligheid. Je kan gewoon tegen je webcam praten en het daarbij houden. Iedereen kan dus deelnemen aan de wedstrijd.” zegt Anton Olbrechts, de winnaar van de eerste editie en nu Weetewa-projectmedewerker bij Mediaraven. Een jury van jongeren, vloggers en professionele mediamensen beoordeelt de vlogs en kiest er de beste uit. De jury-criteria zijn erg breed en gaan van originaliteit over boeiende inhoud naar gebruik van effecten. De winnaar krijgt een Canon 750D camera, een topper onder de ‘vlog-camera’s’. Daarnaast zijn er ook nog andere prijzen voor wie sterk is op enkele van de criteria.

Wat is het ideale lichaam?

Lichaamsbeeld is een centraal aspect van de mentale en fysieke gezondheid en de media heeft daar een belangrijke invloed op. Net omdat jongeren op zoek zijn naar hun seksuele identiteit gaan ze op zoek naar informatie over seksualiteit en schoonheid. Nogal wat media schuiven soms onbereikbare schoonheidsidealen naar voren. Omdat jongeren nog in een ontwikkelingsfase zitten, zijn ze daarvoor ontvankelijk. De wedstrijd wil bijdragen aan het weerbaar maken van jongeren tegen deze invloed. Lies Verhetsel van Sensoa: “Jongeren hebben een eigen mening over deze invloed van de media op het beeld van het ideale lichaam. En ze hebben een mening over het ideale lichaam. We geloven dat de stem van jongeren veel meer kan betekenen dan om het even welke professionele campagne.

De wedstrijd wordt gelanceerd in Generation M, een populair MNM-avondprogramma met als DJ Karolien Debecker. "Jongeren blijven ons massa's vragen doorsturen over hun lichaam, seks en relaties. Generation M schuwt geen taboes en wil vooral jongeren informeren. We werken dan ook vaak samen met Sensoa, wat altijd pittige en nuttige radio oplevert."De inzendingen worden door Debecker gevolgd tot de deadline van 6 december middernacht. Op 16 december worden de winnaars bekend gemaakt in een live radio-uitzending.

Deze wedstrijd is een initiatief van Sensoa, MNM, Mediaraven, Kenniscentrum Mediawijsheid en RoSa vzw.

www.Weetewa.be

Meer info bij

· Boris Cruyssaert, persverantwoordelijke Sensoa

  [email protected] of 0486 10 91 43

· Anton Olbrechts, projectmedewerker bij Mediaraven vzw

  [email protected] – 092318270

· Sanne Hermans, communicatieverantwoordelijke bij Expertisecentrum Mediawijsheid

  [email protected] - 0498/ 80 76 79 

 

De campagne loopt met steun van de Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en Vlaams Minister van Media Sven Gatz.