De vernieuwde Kif Kif website is er

De Kif Kif website had dringend een nieuw kleedje nodig. In de afgelopen jaren veranderden immers niet alleen onze webgewoonten maar deden zich ook cruciale culturele, sociale en politieke omwentelingen voor – zeker rond de thematieken waar Kif Kif zich sinds jaar en dag op richt. De richting die Kif Kif in de toekomst uit wil gaan, moest zich dan ook reflecteren in onze nieuwe site.
Door: Kif Kif - 02/03/2018 - 16:25

Sinds de oprichting van Kif Kif in 2001 was het de bedoeling om mensen die in de reguliere media nauwelijks aan bod kwamen een platform te bieden waarop ze hun woorden, ideeën en standpunten kwijt konden. Zeventien jaar later is de website van Kif Kif uitgegroeid tot hét referentiepunt voor artikels, analyses en onderzoek rond racisme, discriminatie en ongelijkheid.

Zeventien jaar later betekent echter ook zeventien jaar technologische ontwikkeling – niet in het minst op het wereldwijde web. Daardoor had onze website dringend een nieuw kleedje nodig. Een kleedje dat wat modieuzer oogt in deze tijden van social media en digitale hipheid, en dat mobiele lezers een betere leeservaring kan geven.

Maar niet enkel onze webgewoonten veranderden. In de afgelopen jaren deden zich ook cruciale culturele, sociale en politieke omwentelingen voor – zeker rond de thematieken waar Kif Kif zich sinds jaar en dag op richt. Een nieuwe tijd lijkt dan ook aangebroken voor onze werking.

We blijven we uiteraard nog steeds inzetten om nieuwe stemmen op het spoor te komen en hen de mogelijkheid te bieden om een bredere maatschappelijke weerklank te krijgen, maar tegelijkertijd willen we ons niet laten meeslepen door het gehakketak van de dagelijkse (schijn)debatten. In deze tijden van twitterpolitiek en facebookrellen kiezen we daarom resoluut voor meer verbreding en verdieping. We kiezen er voor om minder reactief te werk te gaan en proberen meer debatbepalend te zijn door volop in te zetten op kwalitatieve inhoud en vernieuwende inzichten.

Hopelijk wordt dit ook duidelijk door zowel de vorm als de structuur van onze nieuwe website. Voor de dagelijkse gebruikers van onze site zetten we de belangrijkste veranderingen even op een rij.

  • We zorgden voor een sterke vereenvoudiging van onze hoofdstructuur en maakten alles zo helder mogelijk. Het hoofdmenu werd heel eenvoudig opgebouwd aan de hand van de belangrijkste onderverdelingen van onze werking en de vele tientallen submenu’s werden weggehaald. Je kan nu dus op de site gemakkelijk je weg vinden via een overzicht van de artikels op onze site (en dat overzicht eventueel filteren op specifieke termen), een overzicht van onze dossiers die sommige artikelen samenbundelen tot een verdiepend geheel over een bepaald thema, een overzicht van onze offline activiteiten, onze e-books die relevante maatschappelijk thema’s grondig uitspitten, een overzicht van jobs in organisaties die diversiteit hoog in het vaandel dragen en enkele pagina’s met meer uitleg over ons aanbod, onze visie en onze medewerkers.

  • Onze vele verdiepende, informerende en opiniërende artikels blijven natuurlijk het kloppend hart van onze website. Alle oude content van vele duizenden artikelen werd overgenomen en nieuwe stukken blijven bijna dagelijks verschijnen. Wie op de naam van een auteur klikt, krijgt meteen ook een overzicht van de verschillende artikels van die auteur.

  • De hele site is nu mobile friendly. Dus je kan onze content nu veel vlotter op je smartphone of tablet lezen.

  • Wie dat wenst kan inloggen en zelf artikels of vacatures toevoegen. Artikels worden wel eerst gecontroleerd door de redactie vooraleer ze online gaan. (Al mag je je voorstellen natuurlijk ook nog steeds gewoon naar ons mailen.) Vacatures kan je zelf beheren. Belangrijke opmerking daarbij: wie reeds een account had, moet een nieuwe aanmaken. Alle content van de oude site werd overgezet, behalve de user accounts. Daar is een technische reden voor. Er werd immers voor gekozen om de oude artikels aan auteurs te koppelen (om zo vlot overzichten te kunnen maken) en niet aan user accounts. Maar een nieuwe account is vlot aangemaakt.

  • De invulformulieren van de artikels en vacatures werden sterk verbeterd. Je kan nu vlotter zelf je eigen inhoud beheren, vacatures kunnen automatisch afgesloten worden, aan artikels kan een video toegevoegd worden, enz.

  • Wie via haar of zijn account op de website of per mail artikels en opiniestukken aan ons bezorgt mag zich wel aan een iets grondiger redigeerproces verwachten. In overleg met de auteur proberen we het aangeleverde materiaal zo kwalitatief mogelijk te maken.

  • In het activiteitenoverzicht worden voortaan enkel de activiteiten weergegeven die door Kif Kif zelf georganiseerd worden of waar Kif Kif op de één of andere manier bij betrokken is.

  • De dossiers zijn nu volgbaar per RSS. Bovenaan elk dossier (en bovenaan elk artikel in het dossier) bevindt zich een knop waarmee je de RSS-link kan opslaan in een RSS-reader. Een voorbeeld van een goede en heel vlot bruikbare RSS-reader is Feedly. Door de opkomst van sociale media verdween RSS wat naar de achtergrond, maar het is en blijft uiteindelijk één van de handigste manieren om zelf te bepalen welke nieuws- en opiniebronnen je wil volgen. Dit doe je door zelf gericht een eigen lijst samen te stellen en je eigen aanbod niet te laten bepalen door de problematische algoritmes van social media.

  • Onze e-books kregen een veel prominentere plaats. Ondertussen publiceerden we reeds tien gratis e-books. In de toekomst volgen er nog heel wat meer. Met onze e-books trachten we immers verschillende aspecten van discriminatie, racisme, mediawatch en sociale actie diepgaander te bespreken. We doen dat zeker niet met droge theoretische verhandelingen van honderden pagina’s, maar wel met stevige essays of met interessante bundelingen van gerelateerde opiniestukken.

  • Ook onze nieuwsbrief is in lijn met de website veranderd. Technisch gesproken maken we nu van een robuuster systeem gebruik, werd de layout sterk verbeterd en werd alles mobile friendly gemaakt. Inhoudelijk kiezen we er voor om via de nieuwsbrief vooral kwalitatieve verdieping te bieden en onze eigen activiteiten aan te kondigen. Spammen doen we uiteraard niet en de frequentie is niet al te hoog: slechts tweewekelijks of maandelijks. Vergeet je dus zeker niet in te schrijven op onze nieuwsbrief.