Ik denk niet dat de superdiverse maatschappij op zich gefaald heeft. Het is een mooie ruwe diamant die we mooi moeten gaan slijpen.
Voor het project API 3.0 dat staat voor allochtoon, politiek, internet en 3.0 voor de derde generatie allochtonen, concentreerde ik me op de cd&v en ik nam deel aan een dialoogavond van de partij in Mechelen. Ik wilde polsen wat de partij te bieden heeft voor de komende verkiezingen. Niet alleen ontmoette ik daar een aantal kopstukken van de partij zoals Wouter Beke, Nahima Lanjri en Servais Verherstraeten, ook het symphatieke Mechelse gemeenteraadslid Hamid Riffi was aanwezig. De dialoogavond werd door hem geoganiseerd en een aantal interessante zaken kwamen naar voor, die mij nieuwsgierig maakten en meer vragen deden rijzen. Hoog tijd dus om in gesprek te gaan met Hamid Riffi.
Hamid Riffi, stel uzelf eens voor aan de lezers van Kif Kif?
Ik ben Hamid Riffi 39 jaar, van opleiding ben ik regent wiskunde en ik geef dus ook les wiskunde hier in Mechelen in het Scheppersinstituut, een ASO school met een mooie weergave van wat er in Mechelen leeft en woont. We hebben een mooie mix binnen onze leerlingen maar helaas nog niet in het lerarenkorps. Daarnaast ben ik ook politiek actief in Mechelen, momenteel als gemeenteraadslid en normaal gezien binnen 2 jaar ga ik ook een schepenambt opnemen. Dan zal ik dus mijn job als leraar even achter mij moeten laten.
Kif Kif: Zoals u al zei komt u op voor cd&v, u bent sinds 2006 gemeenteraadslid in Mechelen, wat heeft u overtuigd om aan te sluiten bij een partij als de cd&v ?
Hamid Riffi: Dat heeft te maken met mijn achtergrond. Met wat ik van thuis uit heb meegekregen. Ik heb van mijn ouders een islamitische opvoeding gekregen. En ik ben op zoek gegaan naar een partij waarin ik mij thuis zou voelen. Er is natuurlijk geen enkele partij waar je je 100% kunt thuis voelen, er zijn altijd wel standpunten waar je niet 100% achter staat. Maar ik heb dat thuisgevoel bij de cd&v gevonden. Zij vertrekken vanuit die christelijke waarden, die dichtbij de waarden staan die ik thuis heb meegekregen. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk naar ethische kwesties dan ligt het standpunt van de cd&v heel dicht bij dat van mij. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dat vlak heel conservatief ben, zoals nog verschillende mensen in deze maatschappij. Daarom voel ik dat cd&v toch dichter bij mij staat dan al de andere partijen.
Kif Kif: U bent zelf ook een moslim, heel wat moslims stemmen dan ook op jou. Ze verwachten dan ook dat je hun belangen verdedigd. Hebt u het gevoel dat u in de afgelopen 8 jaar iets hebt kunnen terug doen voor die gemeenschap ?
Hamid Riffi: Het is heel moeilijk. Nu, binnen mijn kiespubliek bevinden zich -hoop ik toch- alle lagen van de Belgische bevolking. Moslims, niet-moslims, mensen met een Vlaamse origine, mensen met een allochtone origine. Het zou niet correct zijn om enkel vanuit 1 doelgroep stemmen te krijgen.
Heb ik al iets kunnen betekenen ? Ik heb toch een aantal dossiers op tafel kunnen gooien. Heb ik al oplossingen kunnen aanbieden ? Weinig! Ik moet daar heel eerlijk in zijn. Wij zaten de voorbije 6 jaar in de oppositie. Vanuit de oppositie is het heel moeilijk om zelf iets te kunnen realiseren. Je kunt wel constant op die nagel blijven kloppen. Maar de besluitvorming ligt niet bij jou. Een concreet voorbeeld dat sinds kort terug een hot item is , zijn de begraafplaatsen hier in Mechelen. Ik vraag al sinds 2007 voor een perceel waarop je op islamitische wijze begraven kunt worden. Het dossier is heel wat jaren geblokkeerd geweest, vooral door onze socialistische vrienden. Momenteel hebben zij een bocht gemaakt van 180°, dus pleiten zij er ook voor. Daar ben ik heel blij om. Ik heb me erg bekommerd om dat dossier. Een tijd geleden gaf ik er een interview over in een krant, waarna ik de kritiek kreeg van andere politici mezelf te erg te koppelen aan enkel dit thema. Wat niet goed zou zijn voor mijn politieke carrière. Mijn antwoord hierop luidde dat als ik aan het einde van deze legislatuur in de gemeenteraad dit niet mee heb kunnen bereiken, er voor mij geen plaats meer is in de politiek. Dan hoeft het voor mij niet meer.
Kif Kif: U bent zelf actief in het onderwijs, u bent leraar van beroep. U bent een van de architecten geweest van het voorstel voor ingekorte vakantie namelijk de grote vakantie inkorten naar 6 weken. Leg eens uit ?
Hamid Riffi: We zijn uitgegaan van studies van professoren die allemaal uitwijzen dat 2 maanden vakantie veel te lang is voor zowel de sterkere leerlingen als de zwakkeren. Het grootste probleem ligt bij de kansarme gezinnen die in een sociaal economische thuissituatie zitten die niet zo voordelig is. Dat mogen dan zowel slimme of minder slimme leerlingen zijn. Zij lijden een enorm verlies tijdens de zomer. Leerlingen wiens ouders daarentegen economisch sterker staan, zullen hun kinderen naar een museum sturen of op kamp. Ze kunnen die 2 maand perfect opvullen, waar kinderen uit socio-economisch zwakkere milieus bij wijze van spreken 2 maanden opgesloten zitten of gewoon op straat rondhangen. Voor die kinderen kan het verlies enorm zijn, terwijl je er veel meer mee zou kunnen doen.
Daarnaast merken we tijdens het schooljaar dat de periode van 8 weken tussen januari en de krokusvakantie zowel in het lager als secundair onderwijs veel te lang is. Die periode van 8 weken zou moeten onderbroken worden en dan kun je met de ruimte die vrij komt door de zomervakantie in te korten, zulke lange periodes onderbreken.
Kif Kif: Er lopen een aantal zaken fout in het onderwijs. Als we ons gaan concentreren op allochtonen jongeren (als ik het woord nog mag gebruiken), dan zien we dat - ondanks het feit dat Vlaanderen een van de beste onderwijssysteem heeft in de wereld - zij het slechts scoren in het doorstromen naar Hoger Onderwijs.. Terwijl onderwijs net zo belangrijk is voor een goeie positionering in de samenleving en een doorstroming naar de arbeidsmarkt. Hoe wil uw partij dit probleem aanpakken?
Hamid Riffi: Persoonlijk denk ik dat we eerst en vooral met een probleem zitten wat betreft het lerarenkorps dat zeer monotoom is. Als ik een doorsnee leerkracht mag beschrijven (nu ga ik misschien heel kort door de bocht) is dat iemand die uit een Belgisch welgesteld gezin komt, met een huisje, tuintje en boompje, kortom een ideaal gezinnetje. Dus mensen die eigenlijk niet echt de voeling hebben met de reële maatschappij. Als je kijkt naar de grote en middelgrote steden dan zie je toch een zeer gemengd publiek onder de leerlingen. Dit is voor veel van die leerkrachten ‘iets nieuws’ en dat merk je ook bij jonge afgestudeerde leerkrachten. Ze kennen de situatie van een deel van de leerlingen niet. Ik heb het hier niet over origine, maar over die verschillende socio-economische achtergronden.
Naast het lesgeven ben ik ook coördinator voor de eerste graad en geef ik een aantal uren leerlingenbegeleiding. We stellen vast dat de problemen die voorkomen bij jonge allochtonen ook voorkomen bij jonge autochtonen met dezelfde socio-economische situatie. Daar zijn onze leerkrachten eerlijk gezegd niet op voorbereid. Men zou ook meer moeten inzetten op die kansarme leerlingen om die te vatten en zover te krijgen om ook leerkracht te worden. Zij zijn diegene die het kunnen veranderen, omdat ze voorbeelden kunnen zijn en die jongeren kunnen overtuigen om toch door te bijten. Omdat ze zelf ook in die situatie zaten.
Kif Kif: Ik was aangenaam verrast om de nieuwe innesto verklaring van de cd&v (dat de nieuwe krijtlijnen uittekent van het programma voor de komen verkiezingen in mei) te lezen, waar u mee aan hebt geschreven. Hierin staat; "we zijn tegen een verbod van interreligieuze tekenen zowel in het onderwijs als op de werkvloer." Dit is toch wel een ommekeer. cd&v was in het verleden voor een verbod, corrigeer me als ik fout ben ?
Hamid Riffi: cd&v was niet voor en ook niet tegen, het had eigenlijk geen standpunt ingenomen (lachend).
Kif Kif: Als ik dit lees dan denk ik meteen aan het hoofddoekenverbod natuurlijk. Hoe zien jullie dit dan concreet? Het terugschroeven van het verbod ?
Hamid Riffi: Het probleem is gecompliceerder dan simpelweg te zeggen tegen een verbod te zijn. Het heeft eigenlijk meer te maken met de maatschappij, die het blijkbaar moeilijk heeft met de uiting van religieuze symbolen. Inderdaad, het gaat voornamelijk over die hoofddoek, laten we er eerlijk in zijn. Het gaat niet over dat kruisje of keppeltje. Als we terug gaan naar dat keppeltje dan piept daar niemand over, omdat het een zeer gesloten gemeenschap is. Eigenlijk is er geen probleem, maar kunnen we eerder spreken van een voordeel voor de samenleving. We hebben vandaag de dag moslima's die zeggen klaar te zijn om aan de maatschappij deel te nemen, te werken en te studeren enz.. Toch zijn er een aantal mensen - vooral vanuit de vrijzinnige hoek - die dit tegenhouden, omdat het met hoofddoek niet is toegestaan. Ze denken dan vooral aan de onderdrukking vanuit de Katholieke Kerk tijdens de Middeleeuwen. Dit is een angst die met de jaren is opgebouwd geweest en in het Vlaamse collectieve geheugen gegrift staat. Onze ouders van de eerste generatie, die moeders die een hoofddoek droegen, daar piepte niemand over. Omdat zij ook niet zo actief deelnamen aan de maatschappij. Ze gingen wel eens winkelen of kwamen wel eens buiten met hun kinderen enz.. Maar daar bleef het dan ook bij. Het is vanaf het moment dat een generatie opstaat die zegt actief te willen participeren en hun verantwoordelijkheid te willen nemen in de maatschappij, dat zij worden afgeblokt. Het is die redenering waar we niet achter staan. Wij willen niet dat die meisjes aan de zijlijn blijven staan.
Kif Kif: We zien meerdere partijen die de dezelfde lijn volgen de laatste tijd zoals de Sp.a. Het terugschroeven van het verbod. Is dit verkiezingskoorts of heeft de politiek beseft dat ze hierin een beetje hebben gefaald ?
Hamid Riffi: Ik denk dat het een combinatie is van de twee. Ze hebben gefaald, maar ze hebben natuurlijk ook met de laatste gemeenteraadsverkiezingen gevoeld wat die stem van allochtone origine wel betekent. Hadden de stemmen die in Antwerpen bijvoorbeeld massaal naar PVDA+ zijn gegaan, bij Sp.a gebleven dan hadden ze daar hoogstwaarschijnlijk nog mee kunnen besturen. Ze hebben daar natuurlijk zichzelf de das omgedaan. Ze zeggen mij wel eens dat ik heel naïef ben in de politiek (lacht), ik vind dat geen belediging, maar ik hoop dat die fout inderdaad wordt ingezien en dat het niet puur uit politieke opportunisme is.
Kif Kif: Het heeft ervoor gezorgd dat de moslimgemeenschap snakt naar eigen moslimscholen over heel Vlaanderen. In Mechelen is men al gestart met islamitisch onderwijs. Er zijn plannen om een eigen basisschool op te richten. Wat denkt u daarvan ?
Hamid Riffi: Als een islamitische basisschool openstaat voor iedereen, wat in Mechelen de bedoeling is, dan ben ik er voorstander van.
Kif Kif: Maar vindt u het niet spijtig dat door zulke beslissingen de moslims eigenlijk gedwongen worden om eigen scholen in te richten ?
Hamid Riffi: Dat is inderdaad wel spijtig, maar ik ben voor de vrijheid van het inrichten van eigen scholen. Dus op zich heb ik er geen probleem mee. Het is spijtig dat het zo moet gebeuren. In Mechelen is men samen gaan zitten met de koepel van de katholieke scholen. Ik heb hen dat toen ook gevraagd en hen met elkaar in contact gebracht. Daar zijn ze goed aan het samenwerken. Het is belangrijk dat religieus geïnspireerde scholen samenwerken met alle scholen, dat kan hen alleen maar versterken.
Kif Kif: Er is heel wat jeugdwerkloosheid in Vlaanderen en het aantal blijft maar stijgen. De cijfers bij allochtone jongeren zijn spijtig genoeg nog hoger. Helaas komt dit vaak door discriminatie op de arbeidsmarkt. Heel veel studerende allochtone jongeren maken zich zorgen wanneer dat ze op arbeidsmarkt terecht komen. Hoe ziet u die discriminatie bij allochtone jongeren op de arbeidsmarkt aangepakt worden ?
Hamid Riffi: Dat is een heel moeilijk thema. Ik denk dat we de tijd voorbij zijn waar we konden spreken over taalachterstand, geen werkhouding enz…als oorzaken. Een hele generatie allochtone jongeren heeft gestudeerd. We hebben loodgieters, elektriciens, artsen, advocaten enz. We moeten dit probleem stap voor stap aanpakken. Ik ben sinds een jaar of twee in een zeer waardevol project gestapt waar met jonge mensen van allochtone origine met een succesverhaal wordt gewerkt. Binnen dit project stappen we met hogeschool studenten en bedrijfsleiders naar scholen. We leggen cijfers voor van studies gekoppeld aan lonen, kansen op de arbeidsmarkt etc… De reactie die je dan krijgt van die jongeren is: ‘wij studeren maar worden toch niet aangenomen’. Hier is het dan aan de bedrijfsleiders die zich binnen dit project engageren om dat te ontkrachten, en dat doen ze ook. Ze gaan er prat op dat ze wel iedereen aanwerven aan de hand van zijn of haar capaciteiten en niet omwille van zijn/haar kleur of naam. Zo motiveer je die studenten ook, het toont aan dat niet alle bedrijfsleiders discrimineren. Tegelijkertijd kunnen die bedrijfsleiders overtuigd worden van het totale potentieel dat de arbeidsmarkt betreedt. Ze vinden elkaar. Dat is een belangrijke stap denk ik.
Kif Kif: Zouden praktijktesten geen oplossing kunnen zijn ?
Hamid Riffi: Ik ben er voorstander van. Tot voor kort was mijn partij geen voorstander, maar momenteel willen wij ons er mee achter zetten. Het verleden heeft aangetoond dat alle voorgaande maatregelen om discriminatie tegen te gaan weinig of niets hebben uitgehaald. Integendeel, de cijfers worden enkel maar erger. Ik wil met de partij echt gaan voor quota, afhankelijk van de noden van de sector. Dat heb ik niet gehaald uit ons Innesto tekst. Maar ik wil het er wel laten inzetten, en samen met mij nog anderen uit de partij. Voorlopig staat het er niet in. Gelukkig heeft Nahima Lanjri dan het voorstel van de ‘slimme streefcijfers’ gedaan. Die dan ook variabel kunnen gemaakt worden, dat is ook een enorme stap vooruit. Tot een paar jaar geleden was de cd&v hier tegen. Daaraan zie je het belang van allochtone partijleden, niet alleen op de kieslijsten om kiezers aan te trekken, maar ook achter de schermen. Op die manier kan je de ganse visie van een partij toch mee veranderen.
Kif Kif: Een aantal jaren geleden deed de reportage ‘femmes de la reu’ veel stof opwaaien. Naar aanleiding hiervan schreef u zelf een opiniestuk over de discriminatie van de vrouw. Het stadsbestuur in Mechelen heeft toen onmiddellijk lokvrouwen ingezet in Mechelen om die discriminatie aan te pakken. Ziet u een soortgelijke praktijktest op nationaal niveau om de discriminatie van allochtone jongeren aan te pakken, door middel van bijvoorbeeld lokfatima's en lokmohameds te sturen naar discriminerende bedrijven, interims en kmo's enz.. ?
Hamid Riffi: Ik was geen voorstander van die lokvrouwen, omdat ik dat zeer eigenaardig vond. Ik denk dat we daar systematisch te werk moeten gaan. Je kunt ook bijvoorbeeld 2 identieke cv's opsturen, de ene van Mohamed El en de andere van een Patrick Peeters. Als je zoiets doet, moet het gebeuren door organisaties die weten waar ze mee bezig zijn. Ik denk maar aan een minderhedenforum, kruispunt-migratie-integratie, Kif Kif enz. Als je praktijktesten een paar maanden uitvoert dan kun je perfect zien waar er problemen zijn en waar niet.
Kif Kif: Een aantal jaren geleden zei Angela Merkel dat de multiculturele samenleving heeft gefaald. Wat denkt u, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor de multiculturele samenleving in Vlaanderen ?
Hamid Riffi: Er heeft iets gefaald inderdaad, maar dat is niet de samenleving. Het diversiteitsbeleid heeft gefaald. Het is begonnen met het feit dat onze ouders naar hier kwamen en er werd weinig of niets voor hen gedaan. Er zijn wel heel veel mensen opgevangen geweest door de nonnen. Die verhalen zijn bij iedereen bekend. Zij hebben de eerste migratiestroom opgevangen. Maar vanuit de lokale overheid werd er eigenlijk niets gedaan. De hogere overheden deden ook niets. Wij kennen momenteel een diversiteitsbeleid dat midden jaren negentig is uitgetekend en dat inderdaad gefaald heeft. Maar ik denk niet dat de superdiverse maatschappij op zich gefaald heeft. Dat is een mooie ruwe diamant die we mooi moeten gaan slijpen. Daar zijn we nog niet aan toe en zouden we nu aan moeten beginnen en ik denk dat het deze generatie is, die dat diversiteitsbeleid moeten belichamen en vorm geven.
Kif Kif: Namens het Kif Kif team en de jongeren van het project API 3.0 danken wij u voor het interview. Hebt u nog een boodschap voor ons
Hamid Riffi: Ik denk dat het belangrijk is dat jongeren zoals jullie goed bezig zijn. Je moet ervoor knokken, jullie idealen volgen, ervoor gaan en blijven gaan en dan komt het inshallah wel goed.
>>> Dit interview maakt deel uit van het project API 3.0 (Allochtonen, Politiek en Internet), waarbij 8 jongeren naar aanloop van de verkiezingen politici interviewen en het politieke landschap onveilig zullen maken. Lees alle interviews in het dossier API 3.0
>>>> API 3.0 op twitter // API 3.0 op Facebook
>>>>> Ahmed Chouyouhi op Twitter