[Recensie] Kleine verhalen over solidariteit

Het moet heerlijk zijn om met hem mee te reizen want hij bekijkt de wereld zoals ik hem ook graag bekijk. Met open vizier en benieuwd naar het leven van de man in de straat.

Kleine verhalen over Solidariteit mag dan een militant boek zijn, het is zeker geen saai of té pamfletterig werk maar wel een boeiend en kleurrijk boek.

'Ik mag drie minuten speechen. Ik breng de solidariteit over van de Belgische arbeiders en beloof dat ik deze arbeiders niet zal vergeten en overal zal vertellen in welke onmogelijke omstandigheden zij moeten leven en werken.'

Lieven Vanhoutte is sociaal pedagoog, journalist en coördinator Europese en internationale actie van de Algemene Centrale van het ABVV. Zijn reisblogs vormden de basis voor dit boek. In april 2005 begon hij met zijn blog- Het leven zoals het is- Doen wat we zeggen, zeggen wat we doen- voornamelijk om de "kunst" van het schrijven niet verloren te laten gaan. Tijdens zijn vele opdrachten in het buitenland had hij de discipline bijna dagelijks ter plaatse zijn ervaringen in die blog te verwoorden.

Toen zijn zoon hem plagend de schrijver zonder boek, noemde groeide stilaan het idee om vertrekkende van de blog een boek te schrijven. Dit nam meer tijd in beslag dan aanvankelijk ingeschat. Na twee jaar verschijnt uiteindelijk bij Epo het boek ‘Kleine verhalen over solidariteit’. Het boek wordt geïllustreerd met fraai foto-materiaal van René Van Cauwenberge. Hij is gewestelijk voorzitter van de Algemene Centrale van het ABVV Vlaams-Brabant. Hij organiseert al jaren internationale solidariteitsprojecten. Zijn eenvoudige foto's geven vaak beter dan paginalange teksten de realiteit weer.

Vele kleine verhalen van Lieven Vanhoutte vormen de band om het grote verhaal van de solidariteit te vatten. Deze kleine verhalen werden ter plaatse geschreven en zijn onmiddellijke indrukken. Het boek is bedoeld voor delegees en vakbondsmilitanten, die dagelijks de belangen van hun collega’s verdedigen op het werk. Zij moeten hun opdracht kunnen situeren in een groter en ruimer geheel van globalisering en maatschappijverandering. De linkse syndicale werking heeft een eigen plaats en visie in het NGO-werk van ontwikkelingssamenwerking in het Zuiden. Onze partners zijn vakbonden, we spreken dezelfde taal, we hebben dezelfde analyses.

Ik vond het heerlijk om weer eens een militant boek te lezen van iemand die zich zonder schroom links durft noemen en voor wie solidariteit geen loos woord is. Iemand die evenveel belang hecht aan het belang van 'Een zonder haat straat in Vlaanderen als aan een vakbondsstaking in Zuid-Afrika of aan het conflict Israël-Palestina.

Kleine verhalen over Solidariteit mag dan een militant boek zijn, het is zeker geen saai of té pamfletterig werk maar wel een boeiend en kleurrijk boek. Het moet heerlijk zijn om met hem mee te reizen want hij bekijkt de wereld zoals ik hem ook graag bekijk. Met open vizier en benieuwd naar het leven van de man in de straat. Wat dat betreft heb ik de batterijen volop kunnen opladen!

De auteur is een belezen man en een vat vol kennis en dat laat hem natuurlijk ook toe om een hoop politieke, economische, sociale en historische informatie te geven over de landen die hij bezoekt. Een bijzonder aangenaam en warm boek!

Auteur: Lieven Vanhoutte
Uitgeverij EPO, Berchem-Antwerpen, 2012
isbn: 9789491297229