Het stadsbestuur van Gent progressief? Toch niet in haar liefde voor hedendaagse kunst blijkbaar. De installatie ‘museakerkhof’ van een van onze belangrijkste kunstenaars, Leo Copers, werd vandaag afgebroken.
In het Gentse Citadelpark plantte Copers een reeks zerken in, en daarmee droeg hij vele bekende musea symbolisch ten grave, in het park buiten het museum. Dit betekenisvolle en visueel sterke gebaar was een onderdeel van de kunstmanifestatie TRACK, overigens een van de betere werken van dat festival uit 2012. Dat stelde zich tot doel de rol van het museum in de 21ste eeuw ter discussie te stellen. Wat is de toekomst van het ‘huis van de muze’? Is het een mausoleum van het verleden, of ook een vrijplaats voor de kunst van vandaag?
Actuele kunst is momenteel blijkbaar niet veilig buiten de afgebakende muren van een museum. Volgens de dienst Onroerend Erfgoed, Landschappen en Monumenten van de Vlaamse overheid zou het 'niet passen in een beschermd landschap' zoals het park. Geen plaats voor kunst in een park? Hoezo?
Achter dat willekeurig excuus steekt de roodgroene Gentse coalitie zich nu weg. Ze willen naar eigen zeggen het werk wel in Gent houden, en dus gaan ze op zoek naar een andere plaats. Maar dan is het werk zijn context en dus zijn ziel kwijt, zelfs een rustplaats als Campo Santo kan daar niets aan verhelpen... . Heel wat kunstenaars en organisaties roepen op tegen deze 'grafschennis' – laat dat vanaf nu ook een oproep zijn om het terug te plaatsen.
De protestpetitie kan u hier tekenen.
Ook FARO, Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed protesteert: R.I.P museumkerkhof Leo Copers?