Hoeveel van je eigenheid sta je af om te kunnen overleven in een vreemde, harde omgeving en heiligt het doel alle strategieën?
Een zo goed als volle Centrale donderdagavond en veel vertrouwde gezichten uit het Gentse middenveld. Star Boy Productions kondigde dan ook aan om u te helpen in het land te blijven en zelf een succesrijke Belgische burger te worden. In tijden van hardvochtig migratiebeleid is alle advies welkom nietwaar?
Voor elke Michael Essien (oud-speler van Chelsea en Real Madrid) verdwijnen talloze andere voetballers in de weinig rooskleurige anonimiteit. Met mooie beloftes naar Europa gelokt maar uiteindelijk in hun ambities gefnuikt. Daarover ging Ahilan Ratnamohan’s eerste stuk Michael Essien I want to play as you..., een performance die in februari 2013 in première ging. Ratnamohan vond die jongens op de pleintjes in Luchtbal en bracht ze op het podium.
Star Boy Productions borduurt hierop verder. “Ten tijde van Michael Essien I want to play as you… was het thema van de illegaliteit latent aanwezig”, vertelt Ratnamohan ons daags na de voorstelling, “maar er was geen ruimte voor in de voorstelling.” “Het begon mij te dagen dat de jongens experts geworden waren in overlevingsstrategieën en zo is Star Boy Productions ontstaan.”
Van het elftal van 2013 blijven nog drie jongens over: Lateef, Etuwe Bright Junior en Aloys. “De jongens zijn voetballers en werden ten tijde van Michael Essien I want to play as you… ook als dusdanig bekeken. Nu wilde ik met hen verder gaan in een artistiek proces zodat het publiek hen als performers zou zien. Misschien is een volgende stap dat één van de jongens zelf een stuk gaat regisseren.”
Met de nodige zelfspot reiken Lateef en co het publiek tips aan om in België als nieuwkomer vlot te integreren, gaande van het aan de haak slaan van gewillige Belgische meisjes in het Taste of Africa restaurant in Antwerpen tot de meest succesvolle asielverhalen.
Maar Star Boy Productions is vooral een bevreemdende ervaring als toeschouwer. De performers zijn als het ware de priesters van een eredienst voor Afrikaanse nieuwkomers, een rol die het publiek zelf moet opnemen. Hoeveel van je eigenheid sta je af om te kunnen overleven in een vreemde, harde omgeving en heiligt het doel alle strategieën? Dat zijn vragen die het publiek worden voorgehouden.
“De context van de kerk is bewust gekozen”, legt Ratnamohan uit, “omdat het voor de jongens heel natuurlijk voelt om in te spelen, het is een theatrale omgeving. Het is ook een metafoor voor de rechtvaardiging van het illegale of het moreel onjuiste.” Dat oncomfortabele gevoel vindt de regisseur belangrijk: “ik heb niet de pretentie om te preken of een politieke boodschap te brengen, het is complexer dan dat. Uiteindelijk moet het publiek daar zelf een invulling aan geven.”
In april volgend jaar reist het gezelschap af naar Berlijn voor de Ehemaliges Stummfilmkino Delphi. Op 25/4 keert Star Boy Productions terug naar Antwerpen voor het ENTER Festival (Permeke).