Vluchtelingenfilm krijgt asiel in Oostende

Het verzonnen open einde van de film zien we nu live op het nieuws in Hongarije. We kunnen niet anders dan deze kwestie in het gezicht kijken, hoe complex ook.
Vluchtelingenfilm krijgt asiel in Oostende

In 1990 had de film iets utopisch, precies 25 jaar later is hij meer dan ooit werkelijkheid

 

Op donderdag 17 september verlenen winkels, kantorencultuurhuizen en ijssalons in Oostende tijdelijk asiel aan de film ‘The March’. Tussen 16u en 18u tonen zij de rechtenloze vluchtelingenfilm tegelijk op hun vaste publieke schermen in hun etalages. Ook het Filmfestival Oostende toont de film op zijn flatscreens in Kinepolis.

 

De tv-film ‘The March’ (BBC, 1990, David Wheatly) toont een aanzwellende mars van vluchtelingen die vanuit Soedan, door de Sahara, te voet optrekt naar Europa, terwijl bij de Europese Commissie de spanning stijgt. ‘Wij zijn arm omdat jullie rijk zijn’, verklaart leider Isa El-Mahdi voor de tv-camera’s. ‘We leven onzichtbaar, we sterven onzichtbaar. Ik wil ik dat jullie ons zien doodgaan.’ De film eindigt met het beeld van een kwart miljoen vluchtelingen die na honger, oorlog en ontbering voet zetten op Spaanse grond, en daar op een stilzwijgende Europese legermacht botsen. ‘We zijn nog niet klaar voor jullie’, bedenkt Clare Fitzgerald, EU- Commissaris voor Ontwikkeling in de film. ‘Later misschien...’

 

‘In 1990 had de film iets utopisch, precies 25 jaar later is hij meer dan ooit werkelijkheid’, aldus Nederlands beeldend kunstenaar Matthijs De Bruijne, mede-initiatiefnemer van de publieke screenings van The March. ‘Het verzonnen open einde van de film zien we nu live op het nieuws in Hongarije. We kunnen niet anders dan deze kwestie in het gezicht kijken, hoe complex ook. Nooit eerder kenden we de situatie dat er ineens grote massa’s in onze steden toestromen. Daar gaat The March over.’

 

De publieke screenings zijn een spontane actie in het kader van een residentie van twintig kunstenaars en culturele denkers in kunstencentrum Vrijstaat O. In dialoog met verschillende Oostendse sociale organisaties verspreiden zij een open uitnodiging voor de film naar alle bewoners van Oostende, ook anderstalige nieuwkomers en dakloze vluchtelingen. ‘We willen het vraagstuk rond migratie bewust agenderen in de publieke ruimte, en zo hopelijk meer dialoog losmaken tussen verschillende bewoners van Oostende’, aldus filmmaakster Saddie Choua. ‘Wegkijken kan niet meer. Dit is geen fictie, maar realiteit, ook in Oostende.’

 

Een lijst van alle toonplekken die The March donderdag tijdelijk asiel verlenen, is te vinden op www.vrijstaat-o.be. ‘We benaderen bewust toonplekken waar je de film van buitenaf kan bekijken’, aldus kunstenaar Peter Aers. ‘Die buitensituatie geldt voor steeds meer mensen in onze samenleving. Wat is binnen, wat is buiten? Wie heeft welke rechten? Tegelijk bekijken we de mogelijkheid om voorThe March op een of andere manier een ster uit te reiken op de Walk of Fame op de Zeedijk.’

 

De film wordt donderdag 17 september tussen 15u30 en 18u onder meer vertoond bij:

 

Immokantoor Bel Air, Leopold II-laan 4

De Hoorkliniek, Karel Janssenslaan 7

Gelato Maxzim, ijssalon, Hertstraat 3

G-Star Raw, Kapellestraat 17-19

Toerisme Oostende, Monacoplein 2-9

MuZEE, Romestraat 11

De Grote Post, Hendrik Serruyslaan 18a

Filmfestival Oostende / Kinepolis, Kon. Astridlaan 12

Vrijstaat O, Zeedijk 10