Eind november 2017 waren voor het eerst de nieuwe reclame spots van Colruyt te zien op tv. Op 22 december 2017 kwamen deze ook online (zie onderaan). De spots beelden correct af wat het doel is van Colruyt, namelijk het vergelijken van promo’s om uiteindelijk met de laagste prijs naar buiten te komen.
Beide spots duren 30 seconden en bestaan elk in totaal uit 30 verschillende personen die allen klant zijn bij de supermarkt. Ze komen in de spot beurtelings kortstondig in beeld. Ze lachen en zien er gelukkig uit. Later komen er enkelen onder hen aan het woord. Ze geven hun mening over hun ervaring met Colruyt, die uiteraard positief is als het gaat om laagste prijzen.
De gezichten die in beeld komen stralen een grote diversiteit uit: jong, oud, man, vrouw,… Opvallend: onder de 30 gezichten bevinden er zich ook 2 vrouwen met een hoofddoek. Zo hoort het ook. Indien men van het eigen klantenbestand een beeld wil schetsen dat representatief is voor de huidige samenleving (waarin naar schatting zo’n 7% van de Belgische inwoners moslim is) dan moet men ook levensbeschouwelijke diversiteit op een ongedwongen manier kunnen portretteren. Helaas komen ze nog niet aan het woord, maar het is een goed begin – zeker wanneer we rekening houden met het feit dat men wel degelijk voldoende ruimte liet voor etnisch-culturele diversiteit.
Hopelijk is dit ook een stap in het veranderen van hun richtlijnen rond het dragen van hoofddoeken onder het personeel. Momenteel haalt Colruyt immers een ‘neutraliteitsargument’ aan om hun richtlijn te verantwoorden. Net zoals men er geen T-shirt van een politieke partij mag dragen en geen ketting met een kruisje aan, mogen werknemers die rechtstreeks in contact komen met klanten (kassamedewerkers dus) geen hoofddoek. Actief pluralisme in het werknemersbeleid zou niet misstaan in een bedrijf dat blijkbaar op een actief pluralistische manier met haar klanten wil omgaan.