Ish Ait Hamou, de 28-jarige Vilvoordenaar met Marokkaanse roots, schrijft naar eigen zeggen al van jongs af verhalen. In 2014 debuteerde hij met het boek Hard Hart. Net voor de zomer van 2015 kwam zijn tweede roman, Cécile uit.
In haar theatermonoloog 'A reason to talk' gaat Sachli op zoek naar verklaringen voor de moeizame relatie met haar moeder. Ze graaft in haar familiegeschiedenis en gaat de confrontatie aan met haar moeder en grootmoeder.
Je kan veel zeggen over deze voorstelling, maar één ding is duidelijk: ze grijpt naar de keel en maakt veel emoties los. Net wat we nodig hebben in deze angstige en verwarrende tijden: theater dat de vinger op de wonde legt. Mooi.
De poëtische documentaire, Elephant’s Dream zoomt in op situaties die zelden getoond worden. Oude staatstructuren die zijn opgericht tijdens de koloniale tijd en die in deze veranderende wereld op zoek moeten naar een nieuwe invulling.
Haider Al Timimi, bekend als acteur bij het vroegere Union Suspecte, danser bij Rosas en oprichter van Kloppend Hert, komt op met een gewei verpakt in zilverpapier en zet meteen de toon van de voorstelling: breekbaar en krachtig, vol met symboliek, brandend actueel en tijdloos.
Onder het mom van een “pragmatische neutraliteit” komt de mening en identiteit van een deel van de Belgisch bevolking niet aan bod. U heeft goed geluisterd naar de schooldirecties en de top van het GO! maar heeft u ook oor voor de stem van de jonge moslima’s zelf?
Vijf jaar na Belga maakt Michaël De Cock opnieuw een voorstelling over de eerste generatie Marokkaanse migranten in België. Deze keer bekijkt hij het migratieverhaal vanuit het oogpunt van de Marokkaanse vrouwen die hun man vergezelden naar het nieuwe thuisland.