In deze Kif Kif Filmblog bundelen we interessante filmrecensies van conventionele en minder conventionele films en proberen we vanuit verschillende standpunten films te fileren.
Nucleaire chemicus en filmmaker Alain De Halleux volgt in Beyond the Waves Japanse activist Taro Yamamoto. Een relevant document in het kader van het debat rond kernuitstap, maar ook een portret van zorgwekkende politieke evoluties in Japan, en het antwoord daarop.
Abdelkarim El Fassi maakte een nieuwe film. Een film over migratie, eten en liefde. Een film vol herkenbare taferelen. Maar ook een film over contrasten van Twee generaties, twee totaal verschillende levenslopen en twee verschillende levensopvattingen.
In A Ciambra krijgen we een weinig fraai beeld van Italië te zien. De film volgt Pio, een ongeletterde maar sluwe 14-jarige Roma-jongen die in een betonnen favela aan een soort vuilnisbelt woont. Ja, dat is ook Europa in de 21ste eeuw.
Mohamed Barrie recenseert de film die voor een ongeziene hype zorgt: Black Panther is een festijn van Afrofuturism die culturele, visuele en muzikale elementen weet te combineren tot een fenomeen. Niet perfect, maar wel lit.
Over Patser zou je zowel een lovende recensie kunnen schrijven over een gepolijste film met spanning, geslaagde humor en een vleugje ernst, als een bezorgde brief over de staat van onze cinema, wat beeldvorming van minderheden betreft.
We krijgen flitsen te zien uit het leven van deze bewoners, maar nooit diepgang. En toch siert dat Vandekerckhove: ze ontslaat hen van de verantwoordelijkheid om de hele film op hun schouders te torsen; ze hebben al miserie genoeg.
Sahim Omar Kalifa is 16 jaar geleden aangekomen in België als politieke vluchteling. Vandaag is hij met 'Zagros' de winnaar van de Grand Prix in het Film Fest Gent: zijn parcours is een film waard.
'Blue Silence' doet eer aan Öztürks voorafgaand werk. Het is verrassend dat een debuutfilm zo volwassen oogt en zo sterk getuigt van een cinematografische identiteit.