In deze Kif Kif Filmblog bundelen we interessante filmrecensies van conventionele en minder conventionele films en proberen we vanuit verschillende standpunten films te fileren.
El Color del Camaleón is het verhaal van een vader en zijn zoon. De vader, Jorge Lübbert, is gevlucht uit Chili tijdens de dictatuur van Pinochet. Hij is een oorlogsreporter, een man die zijn leven dag in dag uit op het spel zet aan de vuurlinie.
Met Tramontane heeft Vatche Boulghoujian een portret gemaakt van Libanon, haar geheugen en haar identiteit, lang na het einde van de burgeroorlog. Een opvallend strakke film: “Formeel en klassiek werk is op dit ogenblik zo subversief als het ooit was om punk te zijn”.
Van 10 t/m 12 februari viert het MONA Festival de filmproductie uit het Midden-Oosten & Noord-Afrika. Een van de bijzondere films op het programma is 3000 nachten, het verhaal van een Palestijnse vrouw die onschuldig in de gevangenis belandt en daar bevalt van een zoon.
Een meeslepend verhaal waar je bij momenten helemaal warm wordt vanbinnen om dan bij andere momenten jezelf in te moeten houden om niet te vloeken over het onrecht dat zich afspeelt. Onrecht dat zich afspeelt in de levens van vrouwen en Afro-Amerikanen, twee keer pech als je beide bent.
Vorig jaar waren de #OscarsSoWhite. Dit jaar opent al radicaal anders: een van de sterkste kandidaten in verschillende categorieën is Moonlight, een intense aaneenschakeling van ruwe en herkenbare emoties.
Dode Hoek is een hedendaagse actiethriller waarin de hoofdcommissaris van de Antwerpse drugsbrigade, Jan Verbeeck (Peter van den Begin), de stap zet om net voor de verkiezingen lijsttrekker te worden van de extreem-rechtse VPV.
Grands travaux is een film van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes over een beroepsschool in hartje Brussel. Na de mislukte hervorming van ons onderwijs, mogen we van dichtbij kijken naar de onderkant van ons ‘watervalsysteem’.