Label: inclusie

17/11/2022 - 16:58 Zarissa Windzak

Zwarte Pieten zullen definitief verdwijnen uit de boekenrekken van de bibliotheken. Tenminste, dat hopen we. Een deel van de Vlaamse bibliotheken heeft zich dit jaar voorgenomen de racistische karikatuur uit de Sinterklaasboeken te weren. Maar lang niet iedereen ziet hier het nut van in. Bovendien durven ook veel progressieve bibliothecarissen zich niet uit te spreken over de stappen die ze ondernemen, uit angst voor 'gedoe'.

26/01/2021 - 12:34 Habiba Boumaâza

Habiba Boumaâza zocht Playmobil poppetjes van kleur. Ze vond stereotype figuurtjes van onverzorgde piraten, Native Americans met hoofdbanden, sultans met zwaarden, en... een zwart poppetje met witte armen.

09/04/2020 - 11:24 Karin Schuitema

Op sociale media zie ik veel tips langskomen over hoe je de '#blijfinuwkot-tijd' goed door kunt komen: yoga instructievideo's, online lessen van sportscholen, meditatiecursussen, dagindelingen maken, familiespellen ontwerpen, dagboeken bijhouden, een nieuwe taal leren, lijsten met favoriete boeken, en gratis films. Niks mis mee natuurlijk. Stuk voor stuk mooie initiatieven. En toch blijft er iets knagen. De romantisering van de quarantaine. Want de corona preventiemaatregelen hebben niet bij iedereen dezelfde impact op het dagdagelijks leven.

Vzw JONG stelt zich als jeugdwelzijnsorganisatie de vraag: Hoe kan je een inclusieve samenleving bevorderen door meer excluderende maatregelen in te voeren? Daarenboven blijven wij de ongelijkheid langs etnische lijnen en structureel racisme aankaarten in onze samenleving, terwijl de Vlaamse regering resoluut kiest voor meer polarisering en ongelijkheid. De Vlaamse regering maakt in haar regeerakkoord duidelijk dat ze excelleert in excluderende maatregelen.

04/10/2019 - 11:04 Rosemyrtha Vercammen

Superdiversiteit is geen trend maar een feit in onze hedendaagse maatschappij. Superdiversiteit in de samenleving vertaalt zich logischerwijs ook in superdiversiteit bij de consument. Dit resulteert dus ook in een diversifiëring van het consumptiepatroon. De hedendaagse consument valt steeds vaker buiten de kant en klare categorieën van verouderde marketingstrategieën. Daarom is een nieuwe aanpak vereist, want ook deze diverse groep van consumenten is een bron van inkomsten.