In reality, Not so much loved

Nabil Ayouch heeft met 'Much Loved' een controversiële film neergezet over de verborgen prostitutie in Marrakesh. De film, die letterlijk en figuurlijk zoveel blootstelt, werd in Marokko meteen verboden.
In reality, Not so much loved

J’ ai envie de parler de la réalité de mon pays parce qu’elle est riche. Qu’on l’accepte ou non, ces jeunes femmes en font partie.

 

De maatschappijkritische regisseur Nabil Ayouch, vooral bekend van zijn films ‘Ali Zaoua, prince de la rue’  (2000) over het leven van Marokkaanse straatkinderen en ‘Les chevaux de Dieu’ (2012)  over radicalisme, doet het weer met ‘Much Loved’ (2015). De regisseur heeft een controversiële film neergezet over de verborgen prostitutie in Marokko. ‘Much Loved’, die dit jaar in première is gegaan op het Filmfestival van Cannes en tevens te zien was op andere filmfestivals zoals het Internationaal Filmfestival van Toronto, werd in Marokko meteen verboden. Volgens de officiële berichtgeving zou de Marokkaanse overheid de film omschreven hebben als een minachting van de Marokkaanse morele waarden en de Marokkaanse vrouw in het geheel.

Ayouch moet zich wel hebben verwacht aan protest tegen de film, die letterlijk en figuurlijk zoveel blootstelt. Prostitutie is namelijk een beladen onderwerp in Marokko, maar net hier schuilt de motivatie om de film te realiseren: de noodzaak om prostitutie en alles wat daarbij komt kijken uit de doofpot te vissen.

“J’ ai envie de parler de la réalité de mon pays parce qu’elle est riche. Qu’on l’accepte ou non, ces jeunes femmes en font partie. La prostitution existe, j’ai voulu donner la parole à ces femmes qui souffrent, mais pas du tout pour abîmer l’image du Maroc! Ceux qui l’abîment sont ceux qui interdisent le film.” (Libération, 01/06/2015)

Noha, vertolkt door Loubna Abidar, vormt samen met haar kamergenotes Soukaina (Halima Karaouane) en de lesbische Randa (Asmaa Lazrak) een waar hoerenclubje waar zij duidelijk de lakens uitdeelt. Er zijn decadente feestjes met morbide hoeveelheden alcohol, drugs en seks, maar ook nog een blik op de gewone Marokkaanse dagdagelijkse realiteit. Begeleid door de trouwe chauffeur Said, gespeeld door de bekende Marokkaanse acteur Abdellah Didane, brengen Noha en haar meisjes een lucratieve nacht door in een villa die gehuurd wordt door rijke mannen uit Saoedi-Arabië. Marrakesh is een felbegeerd oord bij de Arabische mannen die in Marokko bekend staan voor hun decadentie en gulheid – nog meer dan de gierige Europese sekstoerist - tijdens deze plezierreisjes.

De rivaliteit onder de vuil gebekte en brutale prostituees is daarom ook moordend. Zo laat Ahmed (Danny Boushebel) zijn oog vallen op de jonge Soukaina, maar zelfs nadat hij betaald heeft voor haar diensten bespringt hij haar niet meteen. Hij verkiest gezelschap boven seks. Als kijker zou je haast denken dat haar hetzelfde lot wacht als Viviane uit ‘Pretty Woman’ (1990). Alhoewel deze meisjes eerder in twee totaal verschillende werelden leven.

Naast prostituee is Noha ook een jonge moeder, wiens kind opgevoed wordt door haar traditionele moeder in ruil voor onderhoud van heel het gezin. Hoewel haar financiële bijdrage ervoor zorgt dat het gezin hand boven water houdt, wordt zij uitgespuwd door zowel haar omgeving als de samenleving. Ayouch weigert zijn personages te veroordelen, te zuiveren of uit te leggen, maar focust zich veelal op de hypocrisie en het socio-economisch verval van het land. Met beelden vanuit Saids taxi, wordt het Marokkaanse landschap weergegeven als een van armoede en kilheid.

‘Much Loved’  confronteert ons niet alleen met de sociale realiteit van prostituees in Marrakesh, maar ook die van travestieten en het misbruik van minderjarigen door de Europese sekstoeristen.

'Much Loved' laat zien hoe armoede en corruptie in Marokko enerzijds het seksueel misbruik van kinderen en vrouwen door rijke, zogenaamde toeristen mogelijk maken, en anderzijds hoe politie en overheid machteloze burgers afpersen en zowel mentaal als fysiek verkrachten en elk vorm van verzet onderdrukken. Als de film verboden wordt, is het niet omwille van morele criteria, maar om deze realiteit te verbergen.

De film heeft niet louter een taboe brekend doel, maar geeft vooral de onmachtige burger (hier voornamelijk de prostituees) een stem en een lichaam.

'Much Loved', van Nabil Ayouch. Vanaf 18.11 in de bioscoop.

>>> Lees meer filmnieuws en recensies op Kif Kif Filmblog