Vlaanderen voor beginnelingen

Met het loon dat Vlaams viceminister-president Bourgeois verwacht ik toch een ernstigere aanpak van het "samenlevingsprobleem" tussen allochtonen en autochtonen.
Vlaanderen voor beginnelingen

Het zich toe-eigenen van deze diepe waarden is de grootst mogelijke manier van beledigen. De Marokkanen die deze brochure gepresenteerd krijgen vragen zich af of de Vlaming écht nog gelooft dat Marokkanen uit het stenen tijdperk komen.

 

Met het loon dat Vlaams viceminister-president Bourgeois verwacht ik toch een ernstigere aanpak van het "samenlevingsprobleem" tussen allochtonen en autochtonen. Dat het starterspakket niet ernstig kan genomen worden, blijkt alleen al aan het feit dat men geopteerd heeft voor het fameuze Flenglish in plaats van de Engelse versie te laten nalezen door een germanist(e). Het wereldvreemde beeld over zowel de inwijkeling als de Vlaming is te gek voor woorden... misschien geeft de Engelstalige vertaling ergens toch een stille hint wanneer men het heeft over de Aliens register.

Ik dacht, eerlijk gezegd, zowat alles al te hebben zien passeren in verband met het nu reeds stigmatiserend "integratiebeleid". Het "starterspakket voor familiemigranten" grenst aan het ongelooflijke. Volgens Geert Bourgeois ligt de storm aan kritiek aan de "te vlugge beoordeling", "een foute interpretatie en gebrek aan communicatie". Dit is echt heel kort door de bocht en hiermee ontwijkt hij zelf de echte communicatie én dialoog. Als ik dan de talloze reacties erbij haal dan lijkt het me toch sterk om te stellen dat we met ons allen de teksten verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Op het gevaar af de vraag naar de oorsprong van de kip of het ei uit te lokken - lijken mij net de vlugge beoordeling, zeg maar het bevooroordeeld standpunt van Bourgeois, en zijn verkeerde interpretatie of misrepresentatie van feiten aan de oorsprong te liggen van het samenlevingsprobleem waarnaar hij verwijst. Ik, en hopelijk een hele generatie met mij, ben het beu om steeds weer dezelfde cliché's te moeten aanhoren. Het probleem met het zogenaamd samenlevingsprobleem ligt hem net in het feit dat men steeds "over" hen en niet "mét" hen praat. Het moet maar eens gedaan zijn met het ons bestempelen als Nederlands-onkundige parasieten. Wij begrijpen heel goed hoe de kaarten liggen en wij weten heus wel wanneer we niet ernstig genomen worden.

Geert Bourgeois heeft de pretentie te weten hoe een migrant zich voelt wanneer deze - om welke reden dan ook - in een volstrekt vreemd land terecht komt. De brochure toont juist aan dat er van een voeling met de werkelijkheid geen sprake kàn zijn. De inhoud van de brochure getuigt zelfs van de wereldvreemdheid van Bourgeois. Eigenlijk schoffeert hij niet alleen de "vreemdeling" maar tevens de Vlaming door de manier waarop hij tracht weer te geven hoe de modale Vlaming leeft. Een soort van Flanders for Dummies from outer-space.

Waarden en normen.

In plaats van informatie over België en Vlaanderen te verschaffen, merk ik eerder een spottende en vooral neerkijkende vergelijking tussen de normen en waarden die in Vlaanderen zouden gelden versus de "un-civic". Alsof respect voor het individu en gelijkheid exclusief Vlaams zijn. Als het over respect voor het individu gaat, denk ik niet dat de Vlaams nationalisten (N-VA en al hetgeen nog éxtremer is) one een goed voorbeeld geven. Alleen al het feit dat men er niet in slaagt om allochtonen als individuen te benaderen en dus eindelijk eens op te houden met het veralgemenen spreekt Bourgeois' bewering tegen.

Nog meer echte Vlaamse waarden zijn het belang dat Vlamingen hecten aan onderwijs en de opvolging van hun kroost. Allemaal zaken die een doorsnee inwijkeling totaal niet kent. Ook het concept van scheiding moet duidelijk uit de doeken worden gedaan, net zoals wij volwassenen een kind trachten uit te leggen waarom mama en papa soms uit elkaar gaan en waarom het beurtelings bij één van hen verblijft. Als kers op de taart is de Vlaamse overheid ontzettend begaan met het wel en wee van het kind, dit in tegenstelling tot de overheden van de inwijkelingen. En juist omdat de overheid zo begaan is met het lot van de allerkleinsten van onze samenleving moedigt het de ouders aan om beiden te gaan werken en hun oog-appel bij een kinder-opvang achter te laten. Natuurlijk primeert de vrije keuze in onze samenleving.

Omdat onze waarden en normen moeten opgehemeld worden, gaan we natuurlijk ook tegen beter weten in jonge koppels afraden om bij de ouders of schoonouders in te wonen. De hoge prijzen op de woon-markt of de mogelijke hulp-behoevendheid van senioren worden immers beholpen door respectievelijk het twee werkers model en de professionele zorg. Dit in tegenstelling tot de mindere waarden van échte solidariteit.

Realiteit.

Het samenlevingsprobleem manifesteert zich enkel wanneer het om sociaal zwakkeren gaat. Het zou mij enorm verbazen moest een soort gelijke brochure worden gemaakt voor de welgestelden die voor de Europese instellingen werken in Brussel of de Indische diamantairs in Antwerpen. De bijna buitensporige fixatie op taalbeheersing is slechts een goedkoop excuus om de huidige discriminatie op de arbeidsmarkt goed te praten. De gebrekkige communicatie is voornamelijk veroorzaakt door het uitblijven van een ernstig dialoog. Een dialoog vereist twee of meerdere gesprekspartners op gelijke voet en kan nooit tot stand komen aan de hand van een monoloog. Er worden debatten over vreemdelingen, allochtonen, inwijkelingen gehouden maar er wordt nauwelijks mét de betrokkenen zelf gepraat. Het integratie-debat begrijpen vereist eerst een diepgaande kennis-making met de deelnemers. Integratie of samenleven is niet louter een kwestie van uiteenzetten van de spelregels, maar is voornamelijk het leren kennen van je medestander, disgenoot, teammaten of collega's.

Sommige waarden zijn trans-cultureel en komen overal wel weer terug. Het zich toe-eigenen van deze diepe waarden is de grootst mogelijke manier van beledigen. De Marokkanen die deze brochure gepresenteerd krijgen vragen zich af of de Vlaming écht nog gelooft dat Marokkanen uit het stenen tijdperk komen. Zolang wij niet ernstig genomen worden, als individuen, en niet mogen deelnemen aan het debat, kan men niet over een échte samenleving praten. Denken dat nieuwkomers schofferen, de huidige problemen zal oplossen is een illusie. Een boodschap aan Geert Bourgeois, neems ons eerst eens ernstig om te überhaupt te kunnen spreken van een échte poging om vooruitgang te boeken. Verschuil jezelf niet achter de uitgemolken cliché's. Ook wij zijn belastingbetalers en burgers en ook wij staan erop dat er kwalitatief wordt omgesprongen met het budget dat het Vlaams Parlement heeft.