Krijgsgeroffel in de pers en in de politiek tegen sharia4belgium. Een gedroomd onderwerp om de aandacht af te leiden van de echte problemen en een paar democratische waarden van de tafel te vegen.
Het Belgische boerkaverbod is strijdig met de vrijheid van religieuze expressie. Het is ook buiten proportie als je kijkt naar
het geringe aantal ‘onderdrukte boerkadraagsters’.
Ayaan Hirsi Ali krijgt een prijs voor het ‘moedig engagement’ waarmee ze een ‘onaangepaste mening’ verdedigt op het gebied van ‘islamkritiek’ en ‘vrouwenrechten’. De prijs gaat uit van de beruchte Axel Springer Verlag. De Nederlandse zionist Leon de Winter mag de laudatio houden.
Islamitische sluier ‘neen’, keppel en kruisje ‘ja’. Met die slogan wil Michael Freilich een joodse bijdrage leveren tot het actuele maatchappelijke debat. Maar weet hij wel waar hij het over heeft? En wat mankeert André Gantman, die overal antisemitisme ziet?
Nu Europa steeds meer een kolonie van Duitsland wordt, is het interessant te zien hoe dat land met zijn 4,5 miljoen burgers met islamitische achtergrond omgaat. De islamconferentie in Berlijn verduidelijkte dat: die omgang is betuttelend, agressief en paranoïde.
Duitse salafisten willen 25 miljoen exemplaren van de Koran goedkoop of gratis verdelen in de Bondsrepubliek, Oostenrijk en Zwitserland. Die groots opgezette geloofsverkondiging lokte heel wat reacties uit, vooral negatieve.
Door de Duitse schrijver Günter Grass de toegang tot het land te ontzeggen en voor te stellen dat hem de Nobelprijs zou worden afgenomen, toont Israël hoezeer het geraakt is door de kritiek en hoe onverstandig het zijn public relations aanpakt.
Met een gedicht over Israël en Iran heeft de schrijver en nobelprijswinnaar Günter Grass zowat de hele Duitse pers over zich heen gekregen. Dat zegt heel wat over die pers en het klimaat in Duitsland, want het standpunt van de schrijver is wel moedig, maar toch vrij braaf.
Het salafisme is de grootste bedreiging voor de westerse democratie, zegt de Belgische Staatsveiligheid. Ondertussen levert Europa massaal wapens aan het salafistische bewind in Saoedi-Arabië. Hoe valt dat te rijmen?
Voor een vergelijking van twee culturen zou je een soort totaalbeeld moeten maken, aan de hand van een lange lijst duidelijke criteria. De balans zal vermoedelijk nooit zijn dat de ene cultuur waardeloos is en de andere perfect. Maar wel: op dat punt is die cultuur beter, op dat punt de andere.