In deze Kif Kif Filmblog bundelen we interessante filmrecensies van conventionele en minder conventionele films en proberen we vanuit verschillende standpunten films te fileren.
Naar aanleiding van de vastenmaand Ramadan is een artikel over een van de grootste regisseurs uit de moslimwereld wel toepasselijk. Moustapha Akkad maakte de eerste langspeelfilm over het leven van de profeet Mohammed (vzmh).
Na 2 films over het post 9/11 tijdperk in Amerika, over de oorlog in Irak en de War on Terror respectievelijk, brengt Laura Poitras met Citizen Four een making of van hoe klokkenluider Edward Snowden de grootste leak van gevoelige informatie van het machtigste land van de wereld voor elkaar kreeg
Silsila is een klassieker. Gemaakt door Yash Chopra in 1981. De film vertelt het verhaal van een driehoeksverhouding tussen een man en twee dames. Wat commonplace, ik weet het, maar toch verteld op een manier die me duidelijk maakt dat de film uit een andere context komt.
Na de films Bamako (2007) en Heremkono (2002) won de Malinese/Mauritaanse Sissako ook met zijn nieuwste film Timbuktu (2014) diverse internationale prijzen. In deze actuele en relevante film portretteert Sissako de Malinese stad Timboektoe in al haar rijkdom en diversiteit.
Bij de aftiteling van de film dacht ik: ik moet dringend andere films van Jafar Panahi zoeken. Taxi Teheran is niet alleen een geweldige film, maar hij kan ook niet worden losgekoppeld van de maker.
The Look of Silence (2014) volgt Adi, een brilverkoper die de moordenaars van zijn broer Ramli wil confronteren. De film opent oude wonden van de Indonesiche massamoord van communisten.
Het Mooov Filmfestival 2015 is weer ten einde. We hebben niet enkel kunnen genieten van een brede waaier van films die ons onderdompelden in verschillende culturen en artistieke verhalen, maar ook van andere randactiviteiten die het festival aanbood.
De documentaire Reel Injun werpt een blik op de Native Americans van Hollywood en toont hoe onze eenzijdige beeldvorming over de Indianen voor een belangrijk deel door de filmindustrie is bepaald.