Het beeld van de verdronken Alan Kurdi liet bestsellerauteur Khaled Hosseini niet los en inspireerde hem tot zijn nieuw boek Bede aan de zee, een poëtische en ontroerende beeldroman over vluchten, liefde, veiligheid en hoop.
Met Vertel het iemand schreef auteur en juriste Rachida Lamrabet een ambitieus boek. Het is een politiek boek over de Eerste Wereldoorlog, waarin ook Marokkaanse en andere Noord-Afrikaanse soldaten mee streden aan de kant van de Fransen – een deel van de geschiedenis dat altijd al onderbelicht is gebleven.
De Amerikaanse dichter Amir Sulaiman nodigde de Belgische funkband BRZZVLL in 2016 uit om samen met hem op te treden op het festival Takin' It To The Streets in Marquette Park, het park in Chicago waar Martin Luther King in 1966 zijn legendarische mars voor burgerrechten hield. Sam Ostyn vergezelde de band op deze concerttrip en maakte een documentaire.
De Kenyaanse film Rafiki vertelt het verhaal van een lesbisch koppel in Nairobi. De film werd verboden in Kenya, maar het verbod werd vorige week nietig verklaard.
Baloena is het product van intense samenwerkingen en dat merk je aan de hoge kwaliteit. Het gaat ook niet alleen over vluchtelingen, het is samen met een Afghaans gezin op de vlucht gemaakt.
BlacKkKlansman is een satire die gebruik maakt van een mainstream genre – de interracial buddy cop action comedy, zouden we het kunnen noemen – om de weerstand tegen een urgente wake up call zo laag mogelijk te houden.
Hassan Raad Marhon is een erkende vluchteling uit Irak. Hij filmde zijn verblijf met iPhones en biedt met A lot of people een kijk op hoe de Belgische opvang van vluchtelingen door hen wordt ervaren.
The Beekeeper vertelt de verhalen van vrouwen die door Daesh werden ontvoerd. Dunya Mikhail, zelf een vluchtelinge ten tijde van het Saddam regime, breit de verschillende verhalen tot een geheel. Floris Cavyn beschrijft hoezeer het boek hem naar de keel greep.
Engel, een film van Koen Mortier, opent het Filmfestival Oostende. De poster doet het ergste vermoeden voor de manier waarop zowel etnische- als genderverhoudingen in beeld worden gebracht. Maar hoe zit het uiteindelijk in de film?
Een kwalijke vorm van onderdrukking ontstaat wanneer de samenleving vrouwen voor twee mogelijkheden plaatst: ofwel ben je absolute deugdzaamheid ofwel ben je de belichaming van het kwaad. Figlia mia, een film van Laura Bispuri, portretteert vrouwen die zich moeten neerleggen bij een van die twee mogelijkheden.