Label: recensie

04/08/2020 - 20:06 Hanne Van Regemortel

Vrouwelijke Arabische Stemmen is het nieuwe nummer van DW B dat hedendaagse schrijfsters en dichteressen uit acht verschillende landen uit de Arabische wereld bundelt. Het is de eerste keer dat het werk van zo’n veelzijdige selectie vrouwelijke Arabische schrijfsters beschikbaar is in het Nederlands. Daar waar Westerse media ‘de Arabische wereld’ al te vaak als één homogeen geheel voorstelt, biedt deze bundel een hoogstnoodzakelijke veelzijdigheid aan verhalen en gedichten van een even veelzijdige groep vrouwelijke Arabische auteurs. 

28/06/2020 - 14:27 Philippe De Cleen

 “Het is mijn taak het verhaal te vertellen van de slaaf. Het verhaal van de meester is vaak genoeg verteld.” (abolitionist Frederick Douglass)

Het verhaal van de slaaf in “De Waterdanser” is dat van de jonge Hiram ('Hi') Walker. Diens witte vader Howell Walker superviseert met strenge hand een tabaksplantage in Lockless (Virginia). Van zijn moeder Rose heeft Hiram elke herinnering geblokkeerd nadat zij voor zijn ogen als slaaf verkocht werd toen hij vijf jaar oud was.

03/06/2020 - 08:00 Frederik Janssens

Nadia Nsayi schreef een mooi boek over haar twee vaderlanden: Congo en België. Het is enerzijds een familiegeschiedenis en anderzijds een persoonlijk verhaal dat verweven zit in een veel groter maatschappelijk verhaal: de geschiedenis van Congo/Zaïre en de relatie van dit land met België.

06/05/2020 - 15:54 Nina Henkens

Paul Ponsaers is socioloog, criminoloog, voormalig journalist en hoogleraar Criminologie aan de Ugent. Sinds 1975 schrijft hij over en doet onderzoek naar terrorisme, extreem rechts en het veiligheidsbeleid in België. In eerdere publicaties ging hij dieper in op het onderzoek naar de Bende van Nijvel en Belgische jihadi’s. In zijn laatste boek Terrorisme in België: polarisering en politiek geweld vervolledigt hij zijn triptiek rond politiek geweld in het na-oorlogse België en neemt hij ons mee naar de jaren ’70 en ’80.

21/04/2020 - 16:20 Karin Schuitema

Vandaag is het filmfestival MOOOV online van start gegaan. MOOOV is een filmfestival dat films van over de hele wereld vertoont. Het heeft tot doel om door middel van film mensen te informeren, sensibiliseren en confronteren ter bevordering van respect en waardering voor niet-Westerse culturen. Elk jaar vindt dit veertiendaagse festival op acht verschillende locaties in België plaats. Vorig jaar was Sibel de slotfilm van dit festival.

04/03/2020 - 15:59 Floris Cavyn

Met Alleen de bergen zijn mijn vrienden weekte de Koerdische dichter en journalist Behrouz Boochani heel wat emoties los. Het boek werd bekroond met de belangrijkste Australische prijzen, zoals de Victorian Prize for Literature en de Australian Book Industry Award, wat je gerust als een opgestoken middelvinger kan zien naar de regering van het land in brand. Die regering weerde bootvluchtelingen en stopte ze weg op Manus, een eiland in de Stille Oceaan. Maar Boochani doorbrak die stilte.

27/02/2020 - 14:32 Karin Schuitema

In de theatervoorstelling Our Footsteps brengen meer dan twintig spelers op abstracte en poëtische wijze, de omstandigheden van vluchtelingen met en zonder papieren in Nederland en de rest van Europa onder de aandacht. De meeste performers in het theaterstuk hebben zelf een recente migratie- en vluchtelingenachtergrond. Daarom luidt de algemene boodschap van de voorstelling: het is tijd om te stoppen met 'nieuwkomers' als problematisch en lastig te zien.

18/01/2020 - 12:51 Frederik Janssens

Met Het dekoloniseringsparcours in de hand nodigt Lucas Catherine ons uit om de belangrijkste Congomonumenten, koloniale hoofdkwartieren en economische koloniale machtscentra op te zoeken, want we praten nog steeds te weinig over het koloniale verleden van België, schrijft onze recensent. We zouden het verleden onder ogen moeten zien, om de toekomst beter voor te bereiden.

16/01/2020 - 12:17 Habiba Boumaâza

Bazzz is een jeugdorganisatie die specifieke aandacht schenkt aan de emancipatie en participatie van jongeren met een migratieachtergrond. Onder begeleiding van verschillende professionele artiesten werkten de jongeren van Bazzz aan een eigenzinnige voorstelling waarin ze hun visie rond identiteit en samenleven in diversiteit naar buiten brengen. Het eerste deel van de voorstelling laat de tieners (12-15j) aan het woord, het tweede deel de jongeren (16-25j). We doken mee de zaal in om getuige te zijn van het resultaat.