In het kader van het Feniks festival wordt de voorstelling Tips en Tricks, die in het voorjaar te zien was in De Bijloke, uitzonderlijk hernomen: bijzonder relevant in het kader van de huidige crisis in de opvang van vluchtelingen.
Met het Peliculatina festival, probeert het Brusselse Maison de l’Amerique Latine het gebrekkige aanbod van Latijns-Amerikaanse films in onze zalen op te vangen.
In haar theatermonoloog 'A reason to talk' gaat Sachli op zoek naar verklaringen voor de moeizame relatie met haar moeder. Ze graaft in haar familiegeschiedenis en gaat de confrontatie aan met haar moeder en grootmoeder.
Het verzonnen open einde van de film zien we nu live op het nieuws in Hongarije. We kunnen niet anders dan deze kwestie in het gezicht kijken, hoe complex ook.
Straight Outta Compton is een verbazend actuele film, want politiebrutaliteit maakt jammer genoeg nog altijd deel uit van de dagelijkse realiteit van de VS, evenveel als de frustraties van de etnische minderheden.
Genieten van sereniteit, kleur en prachtige presentaties, dat kon je doen in Bozar deze zomer. Maar geen nood: de zomer is nog niet helemaal voorbij. U heeft nog even de tijd. Onder de noemer Un bel été quand même waren er in Bozar maar liefst acht tentoonstellingen.
SOMER is het tragikomische verhaal van een groep Vlaamse, Brusselse en Waalse gezinnen en vrienden die hun jaarlijkse vakantie op een camping aan zee doorbrengen. Een langspeelfilm van Victoria Deluxe. Kif Kif ging een kijkje nemen op de set.
Apichatpong Weerasethakul is een filmmaker, maar ook een kunstenaar en een eigenzinnige activist. Zijn films zijn een heel persoonlijke mengeling van vertelling, beeldende kunst en maatschappelijk commentaar. Worden zijn films vanwege persoonlijk, ook hermetisch? Bij momenten wel, ja.
Met 'De battre mon coeur s’est arrêté' en 'Un prophéte', legde Jacques Audiard de lat zeer hoog. Met opvolger 'De rouille et d’os' leefde de angst dat we zijn beste films al hadden gezien. Maar met 'Dheepan' is Audiard helemaal terug van niet echt weggeweest.