Kif Kif publiceert op regelmatige basis nieuwe artikelen, analyses, opinieteksten, interviews en onderzoeksresultaten. Hieronder vindt u een overzicht van alle laatste artikelen. Via de filter in de rechterkolom kan u artikelen zoeken per onderwerp.
Kif Kif biedt voor de derde keer een workshop kunstkritiek aan met freelance recensent Wouter Hillaert. Check de voorwaarden en schrijf je nu in. Plaatsen zijn beperkt!
Jong CD&V vroeg Ico Maly een stuk te schrijven over de multiculturele samenleving. Naast een stand van zaken schetst hij in deze paper de contouren van een toekomstperspectief op een goede samenleving die superdiversiteit een plaats geeft terwijl ze de democratie opbouwt en verdiept.
De racistische boodschappen tieren welig op het internet, ondanks de uitgebreide wetgeving rond de zogenoemde ‘cyberhate’. Het probleem is ook niet de wetgeving, vindt Ico Maly van Kif Kif, wel de sensibilisering en de moge- lijkheden voor burgers om klacht in te dienen.
Democratie realiseert zich met andere woorden niet in de afkondiging van de wet, maar in de mogelijkheid om de bestaande wet te doorbreken.Ibrahim Belkadi las het boek van Decreus voor Kif Kif en kreeg een nieuw perspectief op democratie.
Dyab Abou Jahjah keert terug naar ons land. Niet iedereen juicht daarover, ik wel. Het is te hopen dat hij snel zijn oude rol opneemt: die van een uniek politiek spreker die onderdanigheid weigert en in de aanval gaat tegen onrecht. Het Antwerpen van De Wever en Homans heeft hem nodig.
‘In elke rivier schijnt een maan’ is een boek met twee verhalen, een beetje zoals China zelf; een land dat je kan bekijken met meerdere brillen op. Veerle De Vos beschrijft haar verblijf in Wuhan en latere bezoeken aan China - Zhang Luwei beschrijft haar leven van de Culturele Revolutie tot nu.
Kolonel Eli McCullough wordt als twaalfjarige ontvoerd door Comanche-indianen en groeit een groot stuk van zijn jeugd bij hen op. Zoals alle gevangenen wordt hij eerst als slaaf behandeld, maar Eli is een volhouder. Geleidelijk aan groeit hij uit tot volwaardig lid van de groep.
In de film The Oldman and His Garden of Stones toont de Iraanse regisseur Parviz Kimiavi de creatie van Darvish Khan Esfandiarpoor. Het bestaan van de tuin roept heel wat vragen op: Is deze ongelooflijke tuin Kunst? Is de herder die hem creëerde een kunstenaar?
Wie het koloniale tijdperk niet meemaakte, kent het niet en hoeft het niet te kennen. Wij hoeven toch niet op te draaien voor de zonden van Leopold II? Theatermakers Chokri Ben Chika en Brett Bailey ploeteren in onze koloniale geschiedenis en vragen zich luidop af of onze kijk wel veranderd is.